اخبار بروجرد

گفتگو با دبیر همایش نکوداشت دکتر محمد رضا حافظی

روزهای بروجرد- همزمان با پایان کار مرمت دبیرستان تاریخی امام(ره) بروجرد قرار است همایش نکوداشت خدمات فرهنگی عمرانی دکتر محمد رضا حافظی نیز با حضور مقامات کشوری و استانی در محل این دبیرستان تاریخی برگزار شود.

دکتر غلامرضا شمسی، معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بروجرد و دبیر این همایش در این باره بیان داشت:
همایش نکوداشت خدمات فرهنگی و عمرانی دکتر محمد رضا حافظی با هدف تقدیر از کوشش‌های شایسته مردی نیک نام از فرزندان برومند شهر بروجرد اواسط شهریور سال‌جاری در دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) برگزار می گردد.

وی افزود: این همایش با همّت مدیریت آموزش و پرورش بروجرد، مدیریت مجمع خیرین مدرسه ساز بروجرد و فرماندار محترم بروجرد، جناب آقای آریایی برگزار خواهد شد.

شمسی با اشاره به شخصیت برجسته دکتر حافظی و خدمات ایشان تصریح کرد: دکتر محمد رضا حافظی، انسانی خوش قلب و نیک فطرت هستند که وجودشان نعمتی بزرگ برای آموزش و پرورش ایران است. ایشان به تأسی از پدر بزرگوارشان، مرحوم مصطفی حافظی منشأ خدمات فراوان در سطح ایران و حتی جهان گردیده اند و به همین دلیل پیوسته از سوی مسئولین نظام مورد توجّه و تفقّد واقع شده اند از آن جمله می توان به سخنان مهرآمیزی اشاره نمود که مقام معظم رهبری در جلسه خیرین مدرسه ساز با ایشان، خطاب به دکتر حافظی عنوان نمودند.

وی با اشاره به مرمت دبیرستان امام بروجرد افزود: آخرین کار ارزشمندی که ایشان برای زادگاهشان انجام داده اند قبول هزینه مرمت دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) است که سال پیش، با پیشنهاد جناب آقای شهاب روزبهانی، مدیر محترم آموزش و پرورش بروجرد صورت گرفت و الحمدلله با مدیریت اجرایی مرمت توسط جناب آقای مصطفی حافظی، مدیر مجمع خیرین مدرسه ساز بروجرد، با کیفیت مطلوبی این بنای باشکوه آماده بهره برداری شد.

دکتر شمسی افزود: مرمت بنا در چند بخش صورت گرفته است: مرمت شیروانی و سقف زیرین، مرمت بخش های ویران شده، مرمت گچ بری ها، رنگ آمیزی و تزیینات متناسب با بنا. در مجموع بیش از بیست و چهار هزار ساعت نفر در یک سال اخیر صرف مرمت و بازسازی این ساختمان زیبا شده است که هر بیننده ای را بی اختیار به نخستین روزهای افتتاح این بنای بدیع وارد می سازد.

دبیر این همایش با اشاره به اهمیت بنای دبیرستان امام بروجرد بیان داشت: شایسته است بنای دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) به طور ویژه مورد توجّه همشهریان عزیز بروجردی و حتّی هموطنان عزیزمان قرار گیرد. دبیرستان امام بروجرد به خاطر قدمت و چشم‌نوازی بنا از اهمیّتی فراوان در میان مدارس معاصر ایران برخوردار است و پس از دارالفنون و دبیرستان البرز تهران، سومین مدرسه نوین ایران به شمار می آید.

وی در مورد تاریخچه بنا گفت: تصمیم نهایی برای ساخت این بنای باشکوه در سال۱۳۱۴ه.ش توسط وزیر معارف آن روزگار، علی اصغر حکمت اتخاذ گردید که ماکسیم سیرو، استاد معماری دانشگاه تهران را مأمور طراحی نقشه این بنا نمود. سیرو با ترکیب اسلوب معماری ایران باستان و ایران اسلامی با شیوه‌های مرسوم معماری مدرن اروپا به این امر مهم همت گماشت و در ۱۵ اردیبهشت سال۱۳۱۵ه.ش عملیات پی ریزی ساختمان بنا را آغاز کرد. پی عمارت نُه متر گودبرداری شد و با سنگ و آهک محکم گردید؛ برای استحکام بنا نیز مقرر شد که عملیات ساختمان سازی در زمستان تعطیل گردد. پس از دو سال ساختمان اصلی در دو طبقه کامل و یک زیرزمین کوچکتر ساخته شد که از زیربنایی بالغ بر ۱۵۵۰متر مربع برخوردار است. طول متوسط بنا ۹۲ متر و عرض متوسط آن ۱۵ متر است. ساختمان اصلی به خاطر وجود دو یال زیبا منظره ای دلفریب و بدیع دارد که از سمت جنوب حالت نیم دایره یافته اند. طبقه بالا و پایین دارای دو ایوان سراسری (مهتابی) با دوازده ستون آجری بسیار زیباست. هر طبقه شش کلاس درس دارد و برای آزمایشگاه درس های مختلف اتاق‌های ویژه ای تعبیه شده است. در حاشیة غربی ساختمان اصلی نیز تالاری بزرگ با ورودی گنبدی شکل و گچبری زیبایی خودنمایی می کند. از دیگر جذابیت های ماندگار این بنا، قطعه شعری است که ادیب نامور، جلال الدین همایی برای افتتاح این بنا در سال۱۳۱۷ه.ش سرود و در پاگرد پله های غربی چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. تاریخ ثبت ملی این عمارت ۱۳۷۷ه.ش به شمارة۲۰۷۴می باشد.

شمسی با اشاره به نقش دکتر محمد رضا حافظی در مرمت این بنا افزود: با درک اهمیّت این بنای باشکوه، اهمیّت و ارزش کار دکتر محمد رضا حافظی با تقبّل هزینه کلان مرمت این بنا روشن می شود. در مورد زندگی و خدمات ایشان به اختصار نکاتی را معروض می‌دارم: جدّ ایشان، حاج محمد صادق حافظ الصحه، طبیبی حاذق در بروجرد بود که در مجاورت سرای حافظیه، بیماران نیازمند را رایگان درمان می کرد. پدر بزرگوارشان، حاج مصطفی حافظی دو پسر و پنج دختر داشت. ایشان در سرای حافظیه و نصیری به تجارت مشغول بود و در کارهای خیر و مردم پسندانه فعالیت داشت که از جمله مهم ترین کارهای ماندگار ایشان می توان به ساخت کارخانة برق و کارخانة آرد و چندین مسجد و مدرسه اشاره نمود. دکتر محمد رضا حافظی فرزند اول خانواده هستند که در سال ۱۳۰۸شمسی در کوچه شرقی میدان رازان، جنب سرای حافظیّه به دنیا آمده‌اند و از سال۱۳۵۷شمسی در تهران ساکن شده اند. ایشان از زمان اتکا به خود، در امور اجتماعی و فرهنگی و عام المنفعه شرکت داشته اند چنانکه مدیریت دانشگاه تهران، چندی پیش دستور فرمودند تا به منظور تقدیر از خدماتشان، تندیسی از ایشان ساختند که اکنون در موزة دانشگاه تهران نگهداری می شود.

وی با اشاره به خدمات دکتر حافظی بیان داشت: از مهم ترین خدماتی که برای مردم شهر و کشور عزیزمان انجام داده اند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-تبدیل چال قلعه به پارک وحدت ۲-انتقال آب گلِ رود از روستای ونایی به بروجرد با کمترین هزینه ۳-شانزده سال است که به دانش آموزانی که معدل بالای هجده و نیم می گیرند هدیه می‌دهند ۴- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، درمانگاهی برای مردم بروجرد ساختند که تمامی مخارج این درمانگاه را شخصاً پرداخت می کردند ۵- به دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران ماهیانه مبلغ دویست هزار تومان کمک هزینه تحصیلی می دهند ۶-از سال ۱۳۷۸ انجمن بروجردی ها را در خیابان دستگردی تهران تأسیس کردند که با هدف های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است. از نتایج این انجمن، ساخت هزار واحد مسکونی و مراکز فرهنگی و ایستگاه رادیو بروجرد و کتابخانه می باشد. ۷-پس از درگذشت فرزندشان، خدمات مدرسه سازی را بیشتر دنبال کرده اند و سال هاست به عنوان مدیر جامعه خیرین مدرسه ساز ایران منشأ ساخت و برنامه ریزی برای ساخت هزارها مدرسه در سطح ایران و جهان گردیده اند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close