اخبار ایران

در یکسال گذشته زلزله های ۵ تا ۷ ریشتری در ایران ۱۰ برابر متوسط سالانه بوده است

روزهای بروجرد- استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید بر اساس آمار رخداد زلزله‌ها، پس از زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ازگله و سرپل ذهاب در استان کرمانشاه در ۲۱ آبان ماه سال گذشته تعداد زلزله‌ها افزایش یافته است و می‌توان نتیجه گرفت زلزله های متوسط به بالا (بین بزرگای ۵ تا ۷) در ایران در یکسال گذشته حدود ۱۰ برابر متوسط سالانه بوده است.

دکتر مهدی زارع درباره افزایش فعالیت لرزه‌ای گسل‌های اصلی زاگرس با توجه به زلزله‌های اخیر در اردل و ایذه خوزستان به پانا گفت: وقوع رخداد زلزله‌ها از جمله در اردل چهارمحال و بختیاری، حتما تحت تأثیر فعالیت گسل‌های اصلی زاگرس است و در مجموع می‌توان گفت اتفاقی که از سال گذشته پس از وقوع زلرله کرمانشاه افتاده است، سطح تنش و آزاد شدن تنش در غرب کشور بالاتر رفته و مناطق جدیدی با تنش زیاد در پهنه زاگرس ایجاد شده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: پس از رخداد زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله کرمانشاه، تنش بزرگی در پوسته زمین منطقه زاگرس آزاد شده است. نظریاتی وجود دارد که انتقال تنش بین حوزه‌ای (از حوزه زاگرس به ایران مرکزی و البرز و … ) را توضیح می‌دهد و چه بسا بتوان به این ترتیب رخداد زلزله‌های سریالی در جاهای دیگر کشور همچون کرمان، البرز و بوشهر را به این ترتیب توضیح داد.

زلزله‌خیزی در فلات ایران افرایش یافته است

وی اضافه کرد: اصولا زلزله‌های کوچک ۲ و ۳ ریشتر بسیار کم و ناقص ثبت می شوند، چرا که پوشش ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و تراکم و تعداد ایستگاه‌ها هنوز برای ثبت منظم و کامل زلزله‌های با بزرگای ۲ تا ۴ هنوز برای بیشتر نقاط ایران ناقص است. اما اگر به زلزله‌های متوسط به بالا (۵ یا بزرگتر) نگاه ‌کنیم، می‌توانیم بگوییم که زلزله‌خیزی در فلات ایران افرایش یافته است.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته سطح لرزه‌خیزی در کل کشور بالاتر رفته است و تعداد زلزله‌های متوسط به بالا یعنی ۵ ریشتر به بالا، ۱۰ برابر حد متوسط زلزله‌هایی است که سالانه اتفاق می‌افتاده است. در واقع تعداد رخدادها به دلیل شروع فرایند آزادشدن تنش بیشتر شده است و در برخی از نقاط همچنان پس‌لرزه‌ها ادامه دارد و بر اساس آخرین برآوردهای ما زلزله‌های شدید به صورت پس‌لرزه برای ۲ سال آینده (تا سه سال بعد از ۲۱-۶-۹۶) با احتمال تا ۷۵% در آن مناطق از جمله سرپل ذهاب قابل انتظار است.

وی افزود: البته بخشی از این افزایش به پس‌لرزه‌های همان منطقه سرپل ذهاب مربوط است؛ ولی واقعیت آن است که در پیرامون منطقه زلزله‌زده در ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ بسیاری از زلزله‌هایی که در تازه‌آباد و سومار رخ داده‌اند را نمی‌توان پس لرزه زلزله ۷.۳ در آبان ۹۶ دانست، و عملا این زلزله‌ها به جنبایی گسل‌های مستقل از گسل پی سنگی سرپل ذهاب رخ داده‌اند.

زارع تصریح کرد: در منطقه زاگرس در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در منطقه بروجرد، الیگودرز و شهرکرد مناطقی هستند که لرزه‌خیزی در طی یکسال گذشته نشان داده است. در منطقه البرز و در نقاطی که زلزله ثبت شده است، احتمال زلزله بعدی می‌دهیم که می‌توان به جنوب شرقی تهران و غرب تهران و غرب مازندران (از غرب آمل تا بهشهر و گرگان) اشاره کرد. مطالعات اخیر ما نشان می‌دهد که در این مناطق طی یکسال گذشته زلزله‌‌هایی اتفاق افتاده است و احتمال داده می شود زلزله‌های بعدی – حتی زلزله‌های شدید – با درصدهای مختلف احتمال رخ دهد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close