اخبار بروجردویژه ها

کاهش وسعت تالاب بروجرد از هزار به ۱۰۰ هکتار/ جنگل‌های زاگرس در حال نابودی هستند

روزهای بروجرد- مدیرکل محیط زیست لرستان در حضور معاون رئیس جمهور هشدار داد که امروز بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس در معرض خشکیدگی و نابودی قرار دارند.

به گزارش فارس، مهرداد فتحی بیرانوند در جلسه شورای اداری استان لرستان با بیان اینکه موضوع محیط‌زیست امروز یک چالش در دنیا است، عنوان کرد: تنها موضوعی که نمی‌توان برای آن مرز قائل شد مباحث محیط‌زیست است.

وی به بیان پتانسیل‌های لرستان در حوزه محیط‌زیست پرداخت و افزود: این استان با توجه به شرایط خاص توپوگرافی دارای تنوع اقلیمی و زیستی کم‌نظیر است به‌گونه‌ای که ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی و جانوری کشور در لرستان وجود دارد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: ۱۰ درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در لرستان قرار گرفته و ۲۵۰ غار و ۳۰ رودخانه دائمی نیز در این استان وجود دارد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: بسیاری از نعمت‌های خدادادی در لرستان به دلیل کم توجهی‌ها در گذشته در حال از بین رفتن است که همه برای حفظ و جلوگیری از نابودی آن‌ها باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی در حفظ محیط‌زیست در لرستان وجود دارد، گفت: مهم‌ترین موضوع در بحث حفاظت از محیط‌زیست در لرستان تلاش و دلسوزی مردم و انجمن‌ها است.

فتحی بیرانوند تخریب جنگل‌های زاگرس را مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی در لرستان دانست و عنوان کرد: امروز این جنگل‌ها به دلایل مختلف در معرض نابودی قرار دارند لذا انتظار داریم حفاظت از جنگل‌های زاگرس در سطح ملی و جهانی در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امروز بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس در معرض خشکیدگی و نابودی قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست لرستان ریزگردها را از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی در لرستان برشمرد و افزود: سالانه بالای ۵۰ روز آلاینده به ریزگردها در لرستان ثبت می‌شود.

این مسوول در ادامه بحث فرسایش خاک را از دیگر چالش‌های موجود در لرستان برشمرد و گفت: باید برای جلوگیری از این روند برنامه‌ریزی شود که خوشبختانه در این زمینه با کمک جهاد کشاورزی و تهیه الگوی کشت اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی فرهنگ زیست‌محیطی را مهم‌ترین موضوع در لرستان برشمرد و بیان کرد: امیدواریم با همدلی و کمک همه مردم بتوانیم به همه ادا خود برسیم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه در گذشته تالاب‌های لرستان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: تالاب بروجرد از حدود هزار هکتار به حدود ۱۰۰ هکتار رسیده است.

وی یادآور شد: لرستان تنها استانی است که در تمام شهرستان‌ها شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی دارد.

فتحی بیرانوند به بحث حفاظت از سمندر اشاره و عنوان کرد: در چند سال گذشته از قاچاق سمندر به‌صورت سازماندهی شده جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: فقط ۶.۷ درصد مساحت استان جزو مناطق حفاظت‌شده است که اگر پرونده‌های آماده و موجود به مناطق حفاظت‌شده اضافه شوند سطح این مناطق به حدود ۱۲ درصد می‌رسد.

به گفته این مسوول در استان لرستان هیچ درخواست خارج از عرفی برای صدور مجوزها مشاهده نشده است.

وی در ادامه به بحث پسماندها به‌عنوان یک چالش زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: در این زمینه بحث‌های برنامه‌ریزی‌شده در حال انجام است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close