اخبار بروجرد

۹۵ درصد بارش های پاییزی بروجرد به صورت روان آب از منطقه خارج می شود

روزهای بروجرد- مدیر امور آب بروجرد گفت: ۹۵ درصد بارش باران های پاییزی این شهرستان به دلیل نبود سد به صورت روان آب از منطقه خارج شد.

امین بهنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه بارش حدود ۲۵۰میلیمتر باران از مهرماه تا کنون فقط پنج درصد آن در سفره های زیر زمینی منطقه نفوذ کرد.

وی اظهارداشت: بارش باران هرچقدر فراوان باشد تا زمانی که سد مخزنی برای ذخیره سازی آب وجود نداشته باشد تاثیری در کاهش بحران خشکسالی نخواهد داشت.

مدیرامورآب بروجرد بیان کرد: بارش های باران این منطقه برای سد دز و کرخه تاثیرداشته و کشاورزان در صورتی که الگوی کشت را رعایت نکنند همچنان با مشکل کمبود آب مواجه خواهند بود.

بهنیا اضافه کرد: ۲ سد شهید بروجردی و آبسرده این شهرستان را نمی توان با اعتبارات قطره چکانی تکمیل و به بهره برداری رساند.

وی با اشاره به اینکه عملیات احداث سد آبسرده بروجرد سال ۸۸ آغاز شده است، ادامه داد: در بودجه سال ۹۷برای احداث این سد ۶۰میلیارد ریال اعتبار از محل منابع عمومی پیشنهاد شده که درصورت عدم تخصیص و یا استفاده از راهکار مناسب جایگزین برای تامین آن این طرح در زمان مشخص شده به بهره برداری نخواهد رسید.

مدیرامورآب بروجرد یادآور شد: این طرح هم اکنون دارای ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی شامل اجرای فرازبند، سنگ برداری سرریز، تکیه گاه چپ و راست و تولید مصالح است.

بهنیا گفت: مبلغ قرارد داد جدید بسته شده با پیمانکار در سال ۹۶ یک هزار و۶۳۰ میلیارد ریال است و برای تکمیل آن بیش از چهار هزارمیلیارد ریال نیاز دارد.

وی افزود: سد شهید بروجردی که به نوعی از دستور کار خارج شده بود و با پیگیری های مجدد ردیف اعتبار گرفته و نیازمند ۲هزارمیلیارد ریال اعتبار است.

مدیرامور آب بروجرد ادامه داد: درصورت تامین اعتبار این ۲سد و بهره برداری از آنها در بخش تامین آب شرب و توسعه صنعت کشاورزی تحول مهم اقثتصادی درمنطقه ایجاد می شود .

بهنیا اظهار داشت: هدف ازاحداث این سدها کنترل جریان های سطحی درمحدوده طرح، ذخیره و تامین آب کشاورزی حق آبه زیر دست به میزان چهار هزار و ۳۰۰ هکتار، تامین بخشی ازآب شرب شهر بروجرد و تولید انرژی برق آبی به میزان ۶ مگاوات است.

سد مخزنی آبسرده بروجرد ازنوع خاکی تک قوسی با هسته رسی وطول تاج ۴۵۷ مترو حجم مخزن ۶۰/۸میلیون مترمکعبو همچنین سد شهید بروجردی از ظرفیت پنج میلیون متر مکعب به ۱٨ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close