اخبار بروجرد

حمام تاریخی اشترینان مرمت شد

روزهای بروجرد- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد گفت: مرمت حمام تاریخی اشترینان در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله یارمحمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: فصل جدیدی از مرمت حمام تاریخی اشترینان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در بخش اول ساخت نورگیر گنبدهای این حمام انجام می‌شود، افزود: این حمام به گواه مستندات و شواهد از بناهای دوران قاجاریه در اشترینان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: این حمام در محله‌ای به نام گودرزی‌ها واقع شده و قدمت آن احتمالاً مربوط به اواخر قاجار بوده و بنا به گفته اهالی محل توسط فردی خیر احداث شده است.

وی ادامه داد: نمای بیرونی حمام اشترینان با آجر قزاقی مرغوب اجرا و پوشش سقف و بدنه دیوار حمام نیز با پلاستر سیمان اندود شده است.

یارمحمدی افزود: این حمام دارای فضای سربینه یا رختکن است که به‌صورت هشت‌ضلعی منظم بوده که هر چهار ضلع آن باهم مساوی است. اضلاع بزرگ‌تر داخل بنا را رختکن‌ها شامل می‌شوند و اضلاع کوچک ‎ تر نیز ورودی اصلی، ورودی به گرمخانه، ورودی سرویس و محل استقرار صندوق‌دار را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: حمام سرد دارای کفش کن هایی در جلوی سکوهای رختکن بوده که هم‌اکنون مسدود است، از طریق یک راهرو سرپوشیده به حمام گرم ارتباط پیدا می‌کند. در ضمن راه ورود به خزینه حمام که در فضای حمام گرم قرار دارد، مسدود است.

این مسئول یادآور شد: خزینه در سال ۱۳۴۶ بسته و ۱۰ دستگاه دوش در فضای داخلی حمام احداث شد. در ضلع جنوب حمام نیز یک ورودی و فضایی با پوشش سقف از تیرآهن مشاهده می‌شود که در ارتباط با دوش‌های خصوصی است. هم‌چنین تون حمام در ضلع جنوب شرقی  قرار گرفته و برای گرم کردن آب خزینه و کف حمام گرم قابل استفاده بوده است.

وی گفت: البته در کف حمام‌های قدیمی کانال‌های ارتباطی جهت جریان گرما احداث می‌شده تا کف حمام گرم شود. حمام قاجاری اشترینان که به شماره ۹۹۷۴ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close