اخبار بروجرد

رضا بهنود: مهارت افزایی؛ حلقه مفقوده مقابله با اعتیاد است

روزهای بروجرد- یک جامعه‌شناس گفت: مهارت‌افزایی حلقه مفقوده اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است.


به گزارش فارس، رضا بهنودفر در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: آنچه در حوزه پیشگیری از اعتیاد مورد غفلت واقع شده، برنامه‌ریزی در جهت مهارت‌افزایی در افراد جامعه است.

وی عنوان کرد: در حالی یکی از اولویت‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد تمرکز بر روی اجرای برنامه‌هایی با هدف مهارت‌‌افزایی است که در کشور ما به این مهم آنگونه که باید توجه نشده است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر نقش آگاهی‌بخشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: این اصل مهم در کنار اصول دیگری مانند آموزش و مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد.

بهنودفر از مواد مخدر به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان یاد و تاکید کرد: حساسیت موضوع در کشور ایران آن هم به واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن اعتیاد در جامعه افزود: متاسفانه این آسیب در کشور از سطح ارتقایی به سطوح پیشگیری و در برخی مناطق درمانی رسیده است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در شرایطی که صرف هزینه‌های گزاف در سطح درمانی با اثربخشی کامل همراه نیست، باید به دنبال سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌هایی در سطوح ارتقایی و پیشگیری بود.

بهنودفر اظهار کرد: از سویی در هر سطحی باید حمایت‌های اجتماعی را در چهار حوزه به منظور تامین سلامت افراد جامعه به کار گرفت.

وی از حمایت عاطفی به عنوان مهمترین سطح حمایتی یاد و تاکید کرد: حمایت اطلاعاتی، ارزش‌گذارانه و مالی از دیگر سطوح حمایت‌های اجتماعی به شمار می‌روند.

این جامعه‌شناس با اشاره به وجود تناقض و دوگانگی در نگاه مجرمانه یا بیمارگونه به معضل اعتیاد گفت: مادامی که به منظور مقابله با این آسیب اجتماعی الزامات پیشگیرانه را نشناخته و روش‌های بازپروری را اجرایی نکنیم، به موفقیت نمی‌رسیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close