نجوم و کیهان شناسی

۳ میلیارد سال قبل؛ برخورد یک شهاب سنگ با حجم وسیعی از آب در مریخ!

روزهای بروجرد- طبق تحقیقی جدید حدود ۳.۷ میلیارد سال قبل در شمال مریخ اقیانوسی وجود داشته و به دلیل برخورد یک شهاب سنگ با آن در سیاره سرخ ابر سونامی هایی به وجود آمده است.

به نظر می رسد شواهد قدرتمندی از وجود اقیانوس در مریخ در دوران گذشته وجود دارد.

به گزارش مهر، تحقیقی جدید که در نشریه Journal of Geophysical Research: Planets منتشر شده نشان می دهد یک دهانه ۷۵ مایلی در شمال مریخ در نتیجه برخورد یک شهاب سنگ به وجود آمده است. این برخورد به ایجاد یک ابر سونامی در سال های اولیه تشکیل مریخ منجر شده است.

یکی از موضوعات مورد بحث دانشمندان آن است که آیا آب وهوای مریخ به اندازه کافی گرم و مرطوب بوده تا اقیانوس آب مایع در آن وجود داشته باشد یا خیر. چند مدل آب و هوا نشان داده اند که احتمالاً این سیاره بسیار سرد بوده است. اما محققان دیگر به دلتای رودخانه باستانی و شواهد دیگر از وجود اقیانوسی در شمال سیاره حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش، اشاره کرده اند.

اکنون شواهد جدیدی نیز وجود دارد از جمله خطوط ساحلی درهم تنیده و مدفون که از مدار سیاره قابل مشاهده است. این شواهد حاکی از آن است که حدود ۳ میلیارد سال قبل ابرسونامی های با امواج بلند قسمت هایی از سواحل شمالی مریخ را دربرگرفتند. دانشمندان معتقدند این ابر سونامی ها احتمالا به دلیل برخورد یک شهاب سنگ با حجم وسیعی آب به وجود آمده اند.

البته کارشناسان هشدار داده اند در حال حاضر هیچ مدرک تعیین کننده ای از وجود اقیانوس در مریخ طی میلیاردها سال قبل وجود ندارد. علاوه بر آن به اطلاعات بیشتری نیاز است تا این نظریه تایید شود.

در صورت تایید این نظریه در آینده نزدیک جستجو برای نشانه های حیات جزو ماموریت های آتی مریخ خواهد بود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close