اخبار ایران

آخرین وضعیت سیل در سیستان و بلوچستان

روزهای بروجرد- شهرستان‌های خاش، دلگان و روستا‌های حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته و در پی آن مردم برخی شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس ۱۲ شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده‌های محروم استان وجود ندارد.

 

مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان گفته، پس از فروکش کردن بارندگی‌ها از بامداد امروز ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق آسیب دیده و ارزیابی اولیه و مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک رسانی در محل، به روستا‌ها و عشایر اعزام شدند.

وی ادامه داد: حجم بارش‌ها که به صورت مستمر و بدون توقف و منظم از روز جمعه تا شب گذشته، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت صورت گرفت ۱۱۷ میلیمتر بود در حالی که حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر است که در طول یک سال می‌بارد.

شجاعی بیان کرد: دلگان در طی کمتر از دو روز این حجم بارش را داشته است که البته علاوه بر برکات آتی و اثرات مثبت این بارندگی بر غنی شدن سفره‌های زیرزمینی، خسارت بسیار زیاد مادی و زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام مردم و آسیب به برخی واحد‌های مسکونی و مزارع و موتور‌های کشاورزی وارد کرده است.

وی تاکید کرد: البته همکاری خوب مردم با ستاد مدیریت بحران و پای کار بودن دهیاران و بسیجیان و عوامل امدادی عامل پیشگیری از خسارت‌های جانی بوده است به شکلی که به اصرار دهیاران و شورا‌های روستایی و اطلاع رسانی به موقع، اهالی، منازل گلی خود را ترک و در منازل امن روستا ساکن شده بودند.

دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی

وی افزود: دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی است چرا که به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده‌اند، در برخی مناطق وسایل و زندگی مردم را اب برده، اقلام خوراکی در منازل روستا‌ها و عشایر از بین رفته است.

شجاعی عنوان کرد: هوا رو به سرماست و نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو و بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم. توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.

شهر خاش وضعیت بحرانی دارد

به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و مداوم طی دو شبانه روز اخیر شهر خاش و نقاط روستائی و عشایری در این شهرستان وضعیت بحرانی به خود گرفتند. با توجه به حجم بالای بارش‌ها شهر خاش دچار آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب رفته و مناطق روستایی هم همین وضعیت را دارند.

بسیاری از رودخانه‌ها مانند پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و … به صورت چندباره سیلابی شده اند و هم اینک نیز خروشان هستند.

سقف خانه‌های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده‌اند و در صورت تداوم بارش‌ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است.

عنایت ایرندگانی، بخشدار ایرندگان خاش گفت: به طور میانگین حدود ۹۰ میلی متر باران در این بخش باریده و هم اینک خطرات ریزش کوه و ریزش سقف منازل قدیمی و خشت و گلی احساس می‌شود.

بارندگی برای دومین روز مدارس ۱۲ شهر سیستان و بلوچستان را تعطیل کرد

بارندگی‌های مستمر در دو شبانه روز اخیر برای دومین بار مدارس برخی شهر‌های سیستان و بلوچستان را به تعطیلی کشاند.

مدارس دلگان، دشتیاری، کنارک، چابهار، مهرستان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، لاشار و بخش کورین امروز در تمامی مقاطع و در نوبت صبح و عصر تعطیل هستند، اما مدارس پیش دبستانی و دبستانی خاش و نوک آباد تعطیل اعلام شده اند.

ذخیره ۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های خاش

فرماندار خاش گفت: به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی اخیر در شهرستان خاش افزون بر ۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های خاکی و سنگی و ملاتی این شهرستان ذخیره شده است.

صاحب گل صالحی افزود: خوشبختانه سد مهران به عنوان تنها سد خاش که سابقه ساخت آن به سال ۶۵ بر می‌گردد در پی بارش‌های اخیر آبگیری شده و افزون بر سه میلیون متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده است.

صالحی بیان کرد: سد‌های واقع در گوهرکوه، نوک آباد و ایرندگان و مرکزی خاش هم آبگیری و بخش قابل توجهی آب پشت آن‌ها ذخیره شده است.

وی گفت: به دنبال وقوع بارش‌ها ده‌ها دیوار حفاظتی و بند خاکی تخریب شده اند.

تردد در محور ترانزیتی خاش به زاهدان بدون زنجیر چرخ میسر نیست

فرماندار خاش گفت: با توجه به وقوع بارش سنگین برف محور ترانزیتی خاش به زاهدان به شدت لغزنده بوده و تردد بدون زنجیر چرخ میسر نیست.

صاحب گل صالحی افزود: از ساعتی قبل بارش برف در حوزه بخش نوک آباد، میرآباد تا چانعلی واقع در محور خاش به زاهدان شروع شده، لذا توصیه بر رانندگی آرام و با احتیاط را برای رانندگان داریم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close