اخبار جهان

آغاز رقابت نفسگیر دمکرات‌ها؛ چه کسی حریف ترامپ می‌شود؟

روزهای بروجرد- روز دوشنبه سوم فوریه (۱۴ بهمن) به وقت آمریکا، نخستین رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان و دمکرات‌ها برای تعیین نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شروع می‌شود. از آنجا که نامزد جمهوریخواهان پیشاپیش مشخص است، توجه‌ها به سوی حزب دمکرات جلب شده است.
به گزارش فرارو، با شروع رقابت‌های درون حزبی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور رسمی کلید خورد. در این رقابت‌ها نامزد‌های نهایی دو حزب اصلی آمریکا، یعنی جمهوریخواهان و دمکرات‌ها، مشخص خواهند شد. نامزد حزب جمهوریخواه، از همین الآن مشخص است. جمهوریخواهان حول محور دونالد ترامپ متحد شده و از او حمایت می‌کنند. اما دمکرات‌ها رقابت‌های سختی پیش رو دارند. حدود ۱۱ کاندیدا برای به دست آوردن نامزدی حزب دمکرات رقابت می‌کنند و رقابت‌های درون حزبی مشخص خواهد کرد که چه کسی در نهایت به عنوان رقیب ترامپ، کاندیداتوری حزب دمکرات را به دست خواهد آورد.
اولین رقابت‌های درون حزبی دوشنبه شب از ایالت آیوا شروع می‌شود و تا اوایل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. آخرین رقابت درون حزبی نیز در پورتو ریکو در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. سه شنبه هفته آینده دومین رقابت درون حزبی در ایالت نیوهومپشایر برگزار خواهد شد.
اگر چه پیروزی نامزد‌های دمکرات در ایالت آیوا، به معنی تایید نهایی آن‌ها نیست، اما انجمن‌های انتخاباتی این ایالت از اهمیت نمادینی برخوردار است. مردم آیوا، معمولا در انتخاب نامزد نهایی حزب دمکرات سابقه قابل توجهی دارند. در بسیاری از موارد، مانند انتخاب جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶، نامزدی که مردم آیوا انتخاب می‌کنند، به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات معرفی می‌شود. البته، این مسئله، قطعی نیست. اما پیروزی کارتر در انتخابات آیوا و سپس در انتخابات ملی، موجب شد که انجمن‌های انتخاباتی آیوا اهمیت خاصی پیدا کنند.
نظرسنجی‌های جدید آمریکایی حاکی از این است که فعلا رقابت اصلی در آیوا میان برنی سندرز و جو بایدن است.
دوئل سندرز و بایدن
سیستم انتخاباتی ایالت آیوا منحصر به فرد است. در این سیستم که «رایزنش» (Caucus) نام دارد، مردم – در برخی موارد برای چند ساعت- در جلساتی حاضر می‌شوند و پس از رایزنی، به کاندیدای مورد علاقه خود رای می‌دهند. رای دادن نیز، به شکل انداختن برگه رای در صندوق نیست. بلکه می‌تواند به شکل بلند کردن دست باشد. هر کدام از کاندیداها، که کمتر از ۱۵ درصد آرای جلسات رایزنش به دست آورد، از رقابت‌ها حذف می‌شود. این نوع سیستم، مناسب نامزد‌هایی است که می‌توانند از طریق سخنرانی‌های مهیج، شهروندان را به شرکت در انجمن‌های رایزنش ترغیب کنند؛ لذا نامزذ‌هایی مانند سندرز که در تهییج شهروندان از طریق طرح ایده‌های جنجالی مهارت دارند، از شانس بیشتری برای پیروزی در آیوا برخوردار هستند.
آیوا، کل آمریکا نیست و رأی آن با سایر ایالت‌ها متفاوت است. این ایالت سفید پوست، بار‌ها کسانی را انتخاب کرد که در نهایت نتوانستند کاندیداتوری نهایی حزب خود را به دست بیاورند. این سابقه، در حزب جمهوریخواه چشمگیرتر است. آیوا از سال ۲۰۰۰ تاکنون نتوانسته است نامزد نهایی حزب جمهوریخواه را مشخص کند.
با این حال، پیروزی هر کدام از نامزذ‌ها در انجمن‌های حزبی آیوا، می‌تواند نشانه خوبی برای موفقیت نهایی وی در فصل انتخابات مقدماتی باشد. از سال ۱۹۷۶، همه نامزد‌های نهایی حزب دمکرات – به جز بیل کلینتون – معمولا در انتخابات آیوا یا نیوهمپشایر پیروز شده بودند.
هم اکنون، با شروع انتخابات آیوا، مهمترین پرسش این است که کدام یک از نامزد‌های دمکرات در این ایالت موفق می‌شوند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که سناتور برنی سندرز و جو بایدن، معاون باراک اوباما، از سایر نامزد‌ها جلو هستند و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ لذا نمی‌توان با قاطعیت پیش بینی کرد که کدام یک از این دو نامزد پیروز خواهد شد.
نظرسنجی جدید سی ان ان، که ترکیبی از شش نظرسنجی اخیر فراحزبی در آمریکاست و در اواخر ژانویه منتشر شد، نشان داد که ۲۷ درصد رأی دهندگان دمکرات یا متمایل به حزب دمکرات از بایدن و ۲۴ درصد از سندرز حمایت می‌کنند. سناتور الیزابت وارن با ۱۴ درصد حمایت، در رتبه سوم قرار دارد. سایر نامرد‌های دمکرات نیز درصد‌هایی کمتر از ۱۰ داشتند. در طول تبلیغات انتخاباتی، بایدن همواره پیشتاز بوده، اما سندرز اخیرا در چندین نظرسنجی او را به چالش کشیده است.
برخی نظرسنجی‌ها حتی از برتری سندرز بر بایدن حکایت دارند. مثلا نظرسنجی مشترک ان بی سی و وال ستریت ژورنال نشان داد که محبوبیت سندرز میان رأی دهندگان ۲۷ درصد و بایدن ۲۶ درصد است. یک سوم رأی دهندگان انتخابات مقدماتی حزب دمکرات می‌گویند آن‌ها از مواضع سندرز هیجان زده هستند. در حالی که ۲۶ درصد رأی دهندگان درباره بایدن و وارن چنین دیدگاهی دارند.
از همین رو، برخی محافل رسانه‌ای از احتمال پیروزی سندرز در انتخابات آیوا سخن می‌گویند. به عنوان نمونه، سی ان ان در گزارشی نوشت: «همه نشانه‌ها – انرژی، نظرسنجی‌ها و غیره- از پیروزی دوشنبه شب سناتور ورمونت (سندرز) حکایت دارند.»
سی ان ان با بیان اینکه سندرز با تمام قدرتش وارد معرکه انتخابات ایالت آیوا شده است، افزود: «اگر سندرز در آیوا پیروز شود، سخت است که پیش بینی شود که او هشت روز بعد در (انتخابات ایالت) نیو همپشایر شکست بخورد. خصوصا که نظرسنجی‌ها از قبل نشان می‌دهد او آنجا پیشتاز است.»
اما اگر، سندرز در آیوا به بایدن یا وارن ببازد، این تلقی ایجاد خواهد شد که رأی دهندگان، سندرز و افکارش را دوست دارند، ولی وقتی ساعت آزمون فرا برسد، او را گزینه پرخطری بدانند. در رقابت میان سندرز و بایدن در آیوا، سندرز محبوب‌تر به نظر می‌رسد، اما برخی رأی دهندگان در توانایی او برای شکست دادن ترامپ تردید دارند. در نتیجه، رأی دهندگان دمکرات، ممکن است علیرغم ارادت قلبی به سندرز، در اقدامی عملگرایانه به بایدن رأی دهند. چون او را گزینه مناسبی برای شکست دادن ترامپ می‌دانند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close