اخبار بروجردویژه ها

روزگار ناخوش مسجد امام بروجرد/ بزرگترین مسجد غرب کشور مرمت می‌خواهد

روزهای بروجرد- مسجد امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور روزگار چندان خوشی ندارد و این روزها چشم انتظار مرمت است.

به گزارش مهر مسجد امام خمینی (ره) بروجرد بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور است که از آجرکاری‌ها، گچ بری ها، کاشی کاری‌های زیبا و منحصر به فردی بهره برده و به عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر بروجرد همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

این بنای تاریخی با معماری اصیل ایرانی- اسلامی با وسعتی قریب به هفت هزار متر مربع، بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور محسوب می‌شود که در زمان خود به عنوان مسجد جامع شهر مطرح بود که در مجاورت بازار اصلی شهر قرار دارد.

مسجد امام از ممتازترین بناهای تاریخی غرب کشور

از جمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان و شهرستان بروجرد مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمندترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می‌رود.

صحن این بنا دارای طول و عرض ۴۷×۶۱ متر مربع است و در وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. مسجد دارای سه درگاه است؛ درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می‌شود و دارای طاق و مقرنس‌های بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتح علیشاه قاجار (۱۲۱۲ ه. ق –۱۲۵۰ ه. ق) نقش بسته است.

طرح و نقشه این بنا از مسجد امام تهران الگوبرداری شده است. راه ورودی غربی آن به سمت بازار دواتگران باز می‌شود و به خیابان صفا نیز راه دارد.

شبستان جنوبی زیر گنبد اصلی قرار دارد. بلندای طاق آن ۱۷.۵ متر است و حاشیه آن با کاشی‌های سیاه و قهوه‌ای تزئین شده و محراب این شبستان نیز گچبری شده است.

ایوان شمالی مسجد ۱۷ متر بلندی دارد و حاشیه آن با کاشی معرق تزئین شده که در نوع خود از کاشی‌های بی نظیر قاجاریه محسوب می‌شود.

اثر شاخص معماری ایرانی اسلامی نیاز به مرمت دارد

مسجد امام یکی از حوزه‌های علمیه قدیمی به شمار می‌آید که دارای ارسی های مشبک و زیبایی است که در آن ۱۶ حجره برای سکونت طلاب در نظر گرفته شده است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه و به شماره ۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد از مهم‌ترین مسجدهای استان لرستان و غرب کشور بوده که علمای زیادی در آن تدریس کرده‌اند به طوری که یکی از اساتیدی که در این مسجد تدریس کرده است مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بوده که سال‌ها رهبری شیعیان جهان را در دست داشتند.

با وجود اینکه مسجد امام بروجرد یکی از آثار شاخص معماری ایرانی اسلامی است ولی متأسفانه آنچنان که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و ظرفیت‌های آن دیده نشده است.

آغاز مرمت بخشی از مسجد امام

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این راستا، از آغاز مرمت بخشی از مسجد امام بروجرد خبر داد.

وی، گفت: این اداره کل در راستای اقدامات حفاظتی و مرمتی مرمت بخشی از مسجد تاریخی امام بروجرد را آغاز کرده است.

قاسمی با اشاره به عقد قرارداد مرمت این مسجد، افزود: در این فصل از مرمت بنای تاریخی مسجد امام بروجرد، مرمت کاربندی‌های سر در ورودی غربی، مرمت کاشی‌های هفت رنگ و طاق نماهای مشرف بر صحن مسجد و بند کشی و مرمت طاق‌ها و تویزه های شبستان جنوب غربی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای انجام این فصل از مرمت مسجد امام ۹۰۰ میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

قاسمی، گفت: مسجد تاریخی امام بروجرد (سلطانی) به عنوان بزرگترین مسجد غرب کشور در تاریخ ۲۸ آبانماه ۱۳۴۷ به شماره ۳۹۴ در فهرست اثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

به هر روی امید می‌رود با توجه میراث فرهنگی لرستان روزگار بحرانی امروز این بنای تاریخی به پایان برسد و شاهد احیای دوباره این مسجد در غرب کشور باشیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close