اخبار بروجرد

کارخانه تولید ورق ورشو در بروجرد راه اندازی می شود

 روزهای بروجرد- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: با توجه به وجود کارگاه های متعدد قلم زنی روی فلز ورشو و نیاز به مواد اولیه کارخانه تولید ورق ورشو در این شهرستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می‌شود.

حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو معرفی شده با ۲ مشکل بزرگ نبود ورق ورشو و عدم نیروهای آموزش دیده و متخصص در زمینه ورشو مواجه است.

وی اظهار داشت: با پیگیریهای انجام شده و حمایتهای اداره کل میراث فرهنگی مقرر شده سرمایه گذار بخش خصوصی نسب به احداث کارخانه ورق ورشو در بروجرد اقدام و از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده صنایع دستی را راه اندازی نماید.

وی گفت: مهمترین عامل توسعه صنعت ورشو در شهر ملی ورشو و نیز رسیدن به شهرجهانی ورشو بحث وجود نیروهای آموزش دیده و برخوردار بودن از ورق ورشو برای تولید انبوه و تنوع در تولید انواع کالاهای ورشو است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: مواد اولیه این صنعت از خارج کشور وارد می‌شد که متاسفانه در حال حاضر در این حوزه مشکل داریم به همین علت اساتید ورشو ساز بر روی ورق‌ها و سینی های قدیمی و یا ورق برنج کار می‌کنند که با راه اندازی کارخانه تولید ورق از طریق بخش خصوصی شاهد رونق و تنوع تولید خواهیم بود.

یارمحمدی افزود: صنایع دستی در بروجرد بسیار متنوع بوده و مهمترین آنها ورشو سازی است که قدمت آن در این شهر به ۲۰۰ سال پیش برمی گردد و امروز حدود ۱۵۰کارگاه  فعال در بروجرد وجود دارد اما تعداد هندمندان این رشته حدوددهشت نفر هستند.

یارمحمدی اظهار داشت: ورشو بروجرد ثبت ملی شده و برای گذر از شهر ملی و رسیدن به شهر جهانی ورشو باید ایتم های لازم که برخوردان بودن از دانشکده صنایع دستی و تولید انواع ورق ورشو هست دست یافت. 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد بیان کرد: در موزه بروجرد تعداد زیادی از وسایل و سماورهای ورشو در معرض دید گردشگران قرار داده شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می شد و با داشتن جلا و مقاومت طولانی در مقابل پوسیدگی، آن‌را «ژرمن سیلور» نیز اطلاق می‌کردند.

بار محمدی گفت: هنرمندان بروجردی با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاه‌های ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورقهای ورشویی می‌پرداختند که از جمله می‌توان به ظروف غذا خوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش اشاره کرد.

وی یادآور شد: با ایجاد دانشکده صنایع دستی، بروجرد به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید صنایع‌دستی در کشور و استان شناخته می‌شود .

وی ادامه داد: اما به‌طور خاص ۲ رشته ورشوسازی و حرمی‌بافی به عنوان رشته‌های منحصربه ‌فرد و اصلی در این خصوص حائز اهمیت و معروفیت در سطح جهانی هستند.

وی تصریح کرد: ورشو آلیاژی ترکیبی از جنس نیکل و روی بوده که در اروپا به نقره آلمان یا لفظ لاتین(GRMANSILVER) است؛ چون این کشور به همراه انگلیس، اتریش و ایتالیا از مهمترین صادرکنندگان ورشو به اقصی نقاط جهان بوده و هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close