اخبار لرستان

درآمد مخابرات لرستان در بخش تلفن ثابت زیان‌ده است

روزهای بروجرد- مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: این مرکز به دلیل استقبال نکردن مردم از تلفن ثابت، تعرفه‌های پایین و هزینه های سرسام آور شرکت در این بخش، زیان‌ده است.

به گزارش ایرنا  نبی‌الله شمسی فر در نشست خبری افزود: در حوزه تلفن ثابت مشکلات زیادی وجود دارد که قطعی، ضعف در پوشش و کندی سرعت اینترنت از مهمترین این موارد است که با توجه به عدم استقبال مردم، نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

وی اظهار داشت: از ۱۵ سال گذشته تاکنون تعرفه‌های تلفن ثابت تغییر نکرده است و در ۲ مقطع که اقداماتی انجام شد کدسازی و حذف کد بین شهری تلفن ثابت و تبدیل پالس به ثانیه، باعث کاهش درآمد مخابرات شده است.

شمسی فر افزود: ایجاد یک خط تلفن ثابت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه نگهداری آن هفت هزار و ۵۰۰ تومان برای مخابرات است در حالیکه درآمد این مرکز به ازای هر خط تلفن ثابت پنج هزار و ۶۰۰ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: یک دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت ۴۵ ریال و بین استانی نیز ۳۳۰ ریال است و با این تعرفه ها و چالش های بزرگ توسعه و خرید تجهیزات خارج از کشور، هزینه های مخابرات سرسام آور است و نیازمند همکاری دولت و مجلس برای بازنگری در تعرفه‌ها هستیم.

مردم لرستان تمایل زیادی به استفاده از تلفن ثابت ندارند

شمسی فر ادامه داد:  ۵۹۰ هزار تلفن ثابت در لرستان موجود و ۳۵۰ هزار مورد آن فعال است و اکنون ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان و کشور به ترتیب ۲۸.۷  و ۳۷ درصد است که این رقم  ناشی از نگاه اقتصادی مردم به تلفن ثابت می باشد.

وی اضافه کرد: از آنجا که مردم لرستان تمایل زیادی برای استفاده از تلفن ثابت ندارند باید برای حل مشکلات موجود توسعه تلفن ثابت را نه در بستر سیمی بلکه با استفاده از فناوری و اتصال فیبرنوری در منازل (ftth) به روز کرد.

مدیر مخابرات منطقه لرستان افزود: این مهم در شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و دورود شروع  و تاکنون هفت هزار امکانات و پورت ftth در استان افتتاح شده است.

شمسی فر گفت: استفاده از تلفن ثابت و اینترنت با هم، استفاده از بیش از چند خط تلفن ثابت، حذف محدودیت‌های پهنای باند و جلوگیری از سرقت کابل های سیمی بخاطر شیشه ای بودن شبکه فیبرنوری از مزایای این طرح است.

وی افزود: در خصوص اینترنت پرسرعت خانگی اکنون بیش از ۱۱۲ هزار پورت در لرستان وجود دارد که ۹۸ هزار مورد در حوزه شهری و ۱۴ هزار در مناطق روستایی و تنها ۷۲ هزار  پورت آن مشغول به کار است.

وی ادامه داد: اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ مشترک تجاری شامل بانک ها و ادارات در لرستان فعال و اکثر آنها به فیبرنوری متصل  هستند که مخابرات لرستان آمادگی اتصال همه ادارات برای تحقق دولت الکترونیک را دارد.

ضریب نفوذ تلفن همراه در لرستان ۱۲۰ درصد است

مدیر مخابرات منطقه لرستان خاطرنشان کرد:بیش از ۵۷۰ آنتن پوشش تلفن همراه در لرستان موجود و ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار سیم کارت شامل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اعتباری و ۲۳۰ هزار دایمی در اختیار مردم است.

شمسی فر تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان ۱۲۰ درصد است که نشان می‌دهد مردم استان بیش از یک سیم کارت دارند.

وی اظهار داشت: اکنون بیش از چهار هزار کیلومتر فیبرنوری در استان وجود دارد که ۷۹۳ کیلومتر آن شهری، ۸۴۰ کیلومتر بین شهری و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در مناطق روستایی و مهمترین مشکل، عدم اتصال شهرستان های پلدختر، کوهدشت، چگنی و رومشکان به فیبرنوری استانی است.

وی تصریح کرد: جرایم قطع فیبرنوری در استان برای پیمانکاران بازدارنده نیست به همین منظور از مردم تقاضا داریم که برای این منظور در صورت مشاهده هرگونه حفاری با شماره تلفن ۳۱۰۰، شرکت مخابرات را در جریان بگذارند.

۸۳ درصد دانش‌آموزان لرستان از شبکه شاد استفاده می‌کنند

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: در حال حاضر ۸۳ درصد دانش‌آموزان این استان از بستر شبکه شاد، هشت درصد نیز از دیگر بسترهای فضای مجازی استفاده می کنند و ۹۲ درصد معلمان به شبکه مجازی دسترسی دارند.

شمسی فر خاطرنشان کرد: مصرف لحظه‌ای اینترنت قبل از شروع کرونا هشت گیگ بود که بعد از کرونا به ۲۰ گیگ رسیده است و تعداد ۲۳ هزارکاربر برخط قبل از کرونا اکنون ۴۷ هزار نفر شده است.

به گفته وی پهنای باند اینترنت قبل از کرونا ۱۰ گیگ بود و اکنون به۳۰ گیگ رسیده است که امید می رود در آینده نزدیک به ۴۰ گیگ افزایش یابد.
 

۶۶ طرح مخابراتی آماده بهره‌برداری است

مدیر مخابرات منطقه لرستان همچنین گفت: در حال حاضر ۶۶ طرح مخابراتی در استان آماده بهره‌برداری است.

شمسی فر افزود: ۱۸ پروژه مربوط به سایت های جدید تلفن همراه و مابقی برای توسعه و ارتقای فناوری است که برای اجرای آنها ۸۴ میلیارد تومان هزینه شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close