اخبار بروجرد

۴۰ درصد از صنایع دستی بروجرد فعال هستند/ برنامه‌ریزی برای احیا

روزهای بروجرد- مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از صنایع دستی و حرفه‌های سنتی بروجرد فعال هستند، از برنامه‌ریزی برای احیای این حرفه‌ها خبر داد.

حجت الله یار محمدی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی شهر بروجرد مجموعه مشاغل سنتی و حرفه‌هایی است که از دیر باز در بروجرد رواج داشته است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ حرفه سنتی در بروجرد شناسایی شده است.

حدود ۴۰ درصد از صنایع دستی بروجرد همچنان رواج دارند

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های تکمیلی این عدد به ۶۰ حرفه سنتی افزایش پیدا کرد افزود: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این مشاغل همچنان در بروجرد رواج دارند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد تصریح کرد: هر چند تعداد مشاغل و کارگاه‌ها کمتر شده، اما به هر حال به دلیل تعدد و تنوع این مشاغل، می‌توانیم بگوییم که در این شهر کهن بسیاری از حرفه‌هایی که جنبه سنتی سنتی دارند، باز هم وجود دارد و افرادی به این مشاغل می‌پردازند.

یار محمدی با تاکید بر اینکه شهرستان بروجرد در دو مقطع از زمان از نظر اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی جایگاه و مرکز توجه بوده است افزود: در زمان سلجوقی مستندات و شواهد نشان می‌دهد که بازار بروجرد از امتیازات ویژه ای برخوردار بوده و طبیعتاً مشاغل، صنایع دستی و… در آن بازار بسیار فعال بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین در دوره قاجار، باز هم بازار بروجرد به عنوان یک مجموعه اقتصادی بسیار با اهمیت مطرح بوده است.

برنامه‌ریزی برای احیای صنایع دستی

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه امروز مشاغلی که در بروجرد فعال بوده و عمدتاً صنایع دستی بروجرد هستند مربوط به دوره قاجار است گفت: بسیار از هنرمندان امروز به این مشاغل می‌پردازند.

یار محمدی با تاکید بر اینکه عده‌ای از آنها این حرفه‌ها را از پدران خود آموخته اند بیان داشت: عده‌ای هم از روی علاقه وارد این حرفه‌ها شده اند و این مشاغل و حرفه‌های کهن را از استاد کاران یاد گرفته اند و به آن می‌پردازند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی برای احیای این حرفه‌های سنتی در بروجرد عنوان کرد: ایجاد کارگاه‌های حرفه‌های سنتی، پرداخت تسهیلات، ایجاد نمایشگاه‌ها و همچنین ارائه آموزش‌ها از جمله این اقدامات است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه عرضه محصولات تولیدی در نمایشگاه‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات در دستور کار است تصریح کرد: ورشو، دست بافت‌ها، منبت کاری، محصولات تلفیقی فلز و چوب و… از جمله ظرفیت‌های حوزه صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شوند.

یار محمدی به موانع بر سر راه رونق حوزه صنایع دستی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: استقبال کم برای انجام این حرفه‌ها، بازارهای مصرف، مواد اولیه و… از جمله این موارد است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close