آسیب های اجتماعیاخبار ایران

چگونه از کودکان در مقابل محتویات پورنوگرافی اینترنت محافظت کنیم؟

روزهای بروجرد- به واسطه دسترسی آسان به گوشی‌های هوشمند و به تبع آن اینترنت، مواجهه کودکان با تصاویر و محتواهای مستهجن چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد؛ فضا و مواجهه‌ای که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها در پی داشته باشد.

 

به گزارش اعتماد آنلاین، فضای مجازی امروزی و دسترسی عموم مردم به اینترنت سبب شده کودکان به عنوان قشری حساس و آسیب‌پذیر از شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر با این مقوله مواجه شوند. از همین روست که نگرانی بابت مواجهه آنها با محتویات پورنوگرافی و مستهجن بیشتر به چشم می‌آید. در این شرایط تنها آگاهی و اطلاعات والدین و بزرگ‌ترها می‌تواند مانع از آسیب دیدن آنها در آینده شود.

این روزها سر که می‌چرخانیم همه آدم‌ها را مشغول موبایل و تبلت‌هایشان می‌بینیم. نکته قابل توجه اینکه کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند و اکثر آنها هم خیلی زود دارای یک گوشی هوشمند می‌شوند. به واسطه دسترسی آسان به همین گوشی‌های هوشمند و به تبع آن اینترنت، مواجهه کودکان با تصاویر و محتواهای مستهجن چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد؛ فضا و مواجهه‌ای که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها در پی داشته باشد.

بلوغ جنسی زودرس و تقلید از بزرگ‌ترها

شکل‌گیری عقاید و نگرش‌های غلط جنسی یکی از این عواقب است. محصولات هرزه‌نگاری به صورت اغراق‌آمیز و غیرواقعی رابطه جنسی را نشان می‌دهند؛ در نتیجه باعث می‌شوند کودک یا نوجوان، که هنوز نگرش و اطلاعاتی در مورد امور جنسی ندارد، به طور کامل این عقاید و باورهای غلط را قبول کند و در واقع این تصاویر و محتوا را به عنوان الگوی درست رابطه جنسی بپذیرد. بنابراین در بزرگسالی و در برخورد با واقعیت رابطه جنسی دچار مشکل خواهد شد.

آسیب دوم بلوغ جنسی زودرس است. اگر کودک با تصاویر و محرک‌های مختلف جنسی زودتر از سن مناسب خود برخورد کند، امکان بلوغ جنسی زودرس در او وجود دارد. این بلوغ جنسی زودرس گرچه برای پسربچه‌ها خوشایند است، در هر حال می‌تواند برای هر ۲ جنس آسیب‌ها و مشکلات فراوان خاص خود را به همراه داشته باشد؛ از جمله انجام رفتارهای جنسی زودهنگام، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی، طرد از جانب همسالان، و انتظارات بیش از حد از اطرافیان و والدین.

ترسناک آنجاست که این شرایط می‌تواند کودکان را در معرض خشونت و تجاوز جنسی قرار دهد. برخی افراد بزرگسال که دچار انحرافات جنسی هستند ممکن است از تصاویر و فیلم‌های محرک جنسی به طرق مختلف استفاده کنند، که هدف‌شان تحریک و فریب کودکان و نوجوانان است. از سویی تماشای این تصاویر باعث می‌شود کودک و نوجوان بیشتر در معرض برقراری رابطه جنسی قرار گیرد، که نتیجه آن خشونت و تجاوز جنسی خواهد بود. گزارش‌ها نیز حاگی از آن است که متجاوزین جنسی از تصاویر برای تحریک کودکان و همچنین متقاعدسازی و بازداری احساسات آنان استفاده می‌کنند.

تقلید و انجام رفتارهای جنسی هم موضوع انکارناپذیری است. دیده شده که برخی از کودکان و نوجوانان پس از تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های مستهجن، به تقلید آن اعمال با دوستان و حتی افراد کوچک‌تر از خود مبادرت ورزیده‌اند که این خود می‌تواند زمینه‌ساز بارداری‌های ناخواسته، ابتلا به بیماری‌های جنسی و حتی اعتیاد و وابستگی به رابطه جنسی شود.

خودمراقبتی به کودکان آموزش داده شود

غزاله مسعودی، نویسنده حوزه کودک، با تاکید بر لزوم آموزش خودمراقبتی جنسی به کودکان و نوجوانان می‌گوید: «برای دانستن مفهوم و لزوم خودمراقبتی جنسی به کودکان ابتدا لازم است تعریفی از کودک‌آزاری جنسی به دست دهیم. کودک‌آزاری جنسی دربرگیرنده هرگونه فعالیت جنسی علیه یک فرد در سنین کمتر از ۱۸ سال از طریق تهدید، زور، ارعاب و فریب است؛ به عبارتی دیگر درگیر کردن کودک یا نوجوان در فعالیت جنسی‌ای که درک کاملی از آن ندارد کودک‌آزاری محسوب می‌شود.»

مولف کتاب کودک‌آزاری جنسی ادامه می‌دهد: «این پدیده در تمام کشورها وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع آن در جهان بیشتر از آن چیزی است که تخمین زده می‌شود، اما به دلیل تابو بودن موضوعات جنسی این موضوع نادیده گرفته می‌شود یا گزارش کردن آن تحت تاثیر عوامل متعددی نظیر فشارهای اجتماعی، احساس شرم یا خجالت، ترس از سرزنش شدن و نگرانی از پیامدهای احتمالی و… قرار می‌گیرد.»

به گفته او، تفاوت در سوءاستفاده جنسی در فرهنگ‌های مختلف بحثی جداگانه است، اما برای اینکه فهم بهتری از سوءاستفاده جنسی داشته باشیم باید به اصطلاحات دیگری توجه کنیم تا مبادا خلط مبحث شود؛ برخی فکر می‌کنند سوءاستفاده جنسی، تعرض جنسی، تجاوز و آزار جنسی یکی است در حالی که هر کدام از این اصطلاحات تعاریف خاص خود را دارد و برخی گسترده‌تر از دیگری است.

مسعودی معتقد است اینکه سوءاستفاده از کودکان همیشه وجود داشته است دلیل نمی‌شود در احساس مسئولیت و مراقبت از بچه‌ها، انسان‌های معصومی که نه توان از خود دفاع کردن دارند و گاهی نه زبانی برای شکوه و شکایت، کوتاهی کنیم و از مقابله با آن ناامید شویم: «قطعاً بسیاری از پدر و مادرهای دنیا احساس مسئولیت می‌کنند و مراقب فرزندان خود هستند، اما چرا گاهی شماری از این بچه‌ها با وجود مراقبت‌های والدین یا قیم‌هایشان به دام افراد منحرف می‌افتند؟ مطمئناً والدین بی‌شماری در این کره خاکی زندگی می‌کنند که هر شب که سر به بالین می‌گذارند و هر صبح که چشمان خود را می‌گشایند به اولین چیزی که فکر می‌کنند فرزندشان است. یکی از بهترین راهکارها آموزش خودمراقبتی به کودکان است؛ مثلاً به او بگوییم، برخی محتویات برای سن تو مناسب نیست، اگر دیدی به من اطلاع بده و سعی کن تماشای آن را ادامه ندهی. هر چقدر ارتباط دوطرفه بیشتر باشد، مراقبت هم بهتر انجام خواهد شد.»

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close