اخبار ایران

جزئیاتی از فایل صوتی ظریف: عامل برهم زدن برجام، روسیه بود/ از همان روز اول می‌دانستند هواپیما با موشک ساقط شده

روزهای بروجرد- سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فایل صوتی مخدوش منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف درخصوص سردار شهید سلیمانی گفت: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ‌وجه منعکس‌کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیر‌هایی که ایشان در ادامه گفتگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر به فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خطیب‌زاده با بیان این نکته که دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، افزود: این گفتگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه متاسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روز‌ها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفتگو یا موارد مشابه هم باشیم، تاکید کرد: در صورت موافقت نهاد‌های ذی‌ربط کل گفت‌وگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.ش

لازم به ذکر است فایلی صوتی روز گذشته در برخی رسانه‌ها از گفت‌وگوی جواد ظریف ظریف منتشر شد.

به نوشته روزنامه اعتماد، یک رسانه فارسی‌زبان نزدیک به عربستان اقدام به پخش فایل‌های تقطیع شده از مصاحبه‌ای کرد که محمد‌جواد ظریف در اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام داده است.

این رسانه فارسی‌زبان ابتدا اقدام به پخش چند فایل چند دقیقه‌ای تقطیع شده کرد و همزمان از برخی ایرانی‌های مقیم خارج درباره اطلاعات داده شده در این فایل‌ها پرس و جو کرد.

این رسانه فارسی‌زبان با انتخاب گزینشی بخش‌هایی از این گفتگو این‌گونه القا می‌کند که وزیر خارجه ایران در حال انتقاد‌های پیاپی از سیاست نظام جمهوری اسلامی در منطقه است.

به گفته این رسانه، این گفت‌وگوی بیش از سه ساعته با سعید لیلاز که از چهره‌های نزدیک به دولت روحانی است صورت گرفته است.

ظریف در بخش‌هایی از گفت‌گو با سعید لیلاز می‌گوید:

(در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی) ظهر جمعه رفتم به جلسه ویژه‌ای که در دبیرخانه شورای امنیت گذاشته بودند. گفتم اگر واقعا موشک خورده بگین که ببینیم ما چگونه می‌توانیم آن را علاج کنیم. به من گفتند برو، برو توییت بزن تکذیب کن. در صورتیکه صبح پنجشنبه (۱۹ دی) آقایان می‌دانستند که موشک خورده است؛ یا بعد از ظهر چهارشنبه.

* وزیر راه و شمخانی از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری خبر داشتند.

*روس‌ها از سال ۱۳۹۴ می‌خواستند مانع برجام شوند، لاوروف می‌خواست شب توافق همه چیز را بهم بزند.

*عامل برهم زدن توافق، روسیه بود، از همان لحظه توافق، روسیه به دنبال ضربه زدن به توافق و ایران بود.

*لاوروف اصرار داشت مذاکرات متوقف شود به من گفت تو که دستورالعمل نداری؛ برو دستورکار بگیر و برگرد، من گفتم این موضوع به تو اصلا ربطی ندارد، از لحن و عبارت بی‌ادبانه‌ای هم استفاده کردم. کری اینجا از من حمایت کرد.

*پس از برجام وقتی لاوروف به روسیه برگشت با حمله رسانه‌های روسیه مواجه شد که چرا اجازه دادید این توافق منعقد شود و ایران به سمت غرب برود؟

جزئیاتی از فایل صوتی ظریف: عامل برهم زدن برجام، روسیه بود| از همان روز اول می‌دانستند هواپیما با موشک ساقط شده

عکس معروفی از روز توافق هسته‌ای که وزیر خارجه فرانسه در آن حضور نداشت

*روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهاد‌هایی جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد.

*کافی است اتفاقاتی که در شش ماه بین نهایی شدن برجام تا به اجرا در آمدن آن رخ داد را مرور کنید، یعنی از تیرماه ۱۳۹۴ تا دی آن سال. آخرین این اتفاقات حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی بود. اولینش سفر سردار سلیمانی به روسیه بود. سفر آقای سلیمانی به روسیه به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما. اراده روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجه ایران را نابود کند. روسیه زمانی پذیرفت آقای سلیمانی به روسیه برود که برجام امضا شد.

*ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید. ما تا آن زمان نیروی زمینی نداشتیم. سوری‌ها و اعراب و افغانی‌ها و داوطلبان بود.

*چرا روسیه در حالی که می‌توانست از روی مدیترانه خاک سوریه را بزند اما از روی ایران زد. چرا هواپیما‌های روسیه از روی ایران پرواز کردند. این اتفاق‌ها همه مال بعد از برجام است.

*ما هزینه میدان کردیم. میدان هزینه ما نکرد.

*پس از برجام، هنگامی که ایران خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس را آغاز کرد و شرکت هواپیمایی ایران ایر از فهرست تروریستی آمریکا خارج شد، سفر‌های شرکت هواپیمایی هما به سوریه اضافه شد.

*حتما برجام دست‌آورد بسیار بزرگ تاریخی است و حتما بزرگتر از ۵۹۸ است.

*من آدمی نیستم که در این ۴۰ سال بدنبال راحت طلبی بوده باشم.

*از الان تا زمان انتخابات وزیر خارجه باید بتواند از طرف کشور صحبت کند. یک سیب از درخت که می‌افتد هزاران چرخ می‌خورد.

*به رهبر انقلاب بسیار علاقمندم. ایشان همواره به من محبت داشتند. من در مصاحبه با امان‌پور از لفظی استفاده کردم که در ایران بد ترجمه شد. رهبر انقلاب نامه محکم، اما با محبتی به من نوشتند که چرا با موضع نظام همراه نبودی؟ من در هفت صفحه پاسخ دادم. رهبر انقلاب بزرگواری کردند و در پاسخ فرمودند توضیحات مفید بود. رهبر انقلاب همیشه به من محبت دارند.

*من با اقای کری رفاقت نداشتم. اقای کری گفت میتوانیم چند دقیقه همدیگر را ملاقات کنیم؟ من پذیرفتم. من اجازه دیدار با جان کری را از رهبر انقلاب گرفته بودم. اما دیدار طولانی شد.

*سال اولی که احمدی‌نژاد به نیویورک آمد، در خودرو برنامه های ایشان را تشریح کردم. از دیدار خودم با سناتورهای آمریکایی گفتم.

*احمدی‌نژاد گفت من هم می‌خواهم با سناتورها دیدار کنم. گفتم شما نمی توانید دیدار کنید. برای چنین دیداری باید از رهبر انقلاب اجازه بگیرید.

*گرایش احمدی‌نژاد به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در همان سفر اول به نیویورک وجود داشت. مرگ بر آمریکا برای احمدی‌نژاد تنها یک شعار است.

 

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close