اخبار ایران

حمله پنجم کرونا آغاز شد/ ویژگی‌های دلتای هندی

روزهای بروجرد– ویروس کرونا برای پنجمین بار از زمان ورود به ایران، حمله خود را آغاز کرد و حالا باید منتظر تلفات این بیماری در موج جدید این حملات بود.

به گزارش مهر، ویروس کرونا که اولین بار در ایران از استان قم خودنمایی کرد، حالا بعد از گذشت ۱۶ ماه حضور در زندگی مردم، این بار از جنوب کشور به سمت دیگر استان‌ها حمله‌ور شده است.

کرونا که هر دفعه با یک ویروس جدید حمله‌ور می‌شود، این بار با ویروس دلتای هندی از استان‌های جنوبی کشور می‌آید.

ویژگی‌های دلتای هندی

عاطفه عابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص ویروس هندی یا همان دلتا ویروس، گفت: مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع از کروناویروس ها قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می‌دهد، اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت های پیشین در دست نیست.

وی ادامه داد: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

این فوق تخصص ریه، آبریزش بینی و مشکلات گوارشی را از علائم اصلی واریانت هندی دانست و تصریح کرد: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علائم ابتلاء محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در واریانت دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

عابدینی با اشاره به اینکه برای دستیابی به آمار دقیق میزان گسترش بیماری در ایران نیاز به توالی یابی ژنتیکی ویروس است، افزود: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع واریانت هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.

کرونا دوباره صعودی شد

هر چه هست، اینکه شرایط کرونایی کشور دوباره خطرناک شده است و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد و…، در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. به طوری که موارد بستری در سیستان و بلوچستان به شدت صعودی شده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، از اینکه اغلب مردم استان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی اعتنا شده‌اند، ابراز تأسف کرد و از مردم استان درخواست کرد برای حداقل دو هفته ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص) و علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان، اظهار کرد: تعداد موارد مثبت جدید بیماری در سیستان و بلوچستان در موج جدید بیماری ۳ تا ۴ برابر موج‌های قبلی است.

وی افزود: علاوه بر موارد مثبت سرپایی، افزایش تعداد بیماران بستری فشار زیادی را بر کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد کرده است.

حمله پنجم کرونا آغاز شد

بررسی نمودارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حمله پنجم کرونا شروع شده و باید منتظر ترکش‌های این ویروس باشیم.

روند صعودی موارد ابتلاء و بستری در روزهای اخیر، حکایت از این واقعیت تلخ دارد که باید خودمان را آماده موج دیگری از این ویروس چموش کنیم. زیرا، تجربه موج‌های قبلی نشان داده است هر وقت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی اعتنا شده‌ایم، آسیب‌های این بیماری شدیدتر بوده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close