اخبار بروجردویژه ها

نگاهی به مدرسه حجتیه؛ کهن‌ترین حوزه علمیه غرب کشور

روزهای بروجرد- بنای مدرسه حجتیه بروجرد در اوایل دوره قاجاریه به دستور مرحوم آیت‌الله حاج ملا اسدالله حجت‌الاسلام در بروجرد برای تربیت طلاب علوم دینی احداث شد تا سرآغازی باشد برای حضور نامداران عرصه علم و فقاهت در این شهر عالم پرور.

الهام شاهدپور: کوچه‌های قدیمی پر از خاطرات عالمان سال‌های دور تاریخ این شهر است که تنها بناهای به یادگار مانده از آن دوران بر علم و فقاهت مردمان این شهرگواهی می‌دهد.

در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان شریعتی بروجرد هنوز هم می‌توان ردپای علمایی را یافت که نام و آوازه آن‌ها در علم و فقه اسلامی زبانزد و تأثیرگذار بوده است. مدرسه علمیه حجتیه بروجرد از آن بناهای تاریخی است که نمونه آن در کل کشور کمتر یافت شده و قدیمی‌ترین مدرسه علمیه در غرب کشور محسوب می‌شود.

هنوز هم می‌توان در حجره‌های آجری شکل بنای این مدرسه زمزمه‌های درس و بحث طلاب و اساتید علوم اسلامی را شنید که در راه یادگیری علوم و معارف اسلامی شبانه‌روز مجاهدت می‌کنند.

بنایی متعلق به دوره قاجاریه

بنای این مدرسه در اوایل دوره قاجاریه به دستور مرجع فرهیخته مرحوم آیت‌الله حاج ملا اسدالله حجت‌الاسلام در بروجرد برای تربیت طلاب علوم دینی و ترویج مبانی اسلامی احداث شد تا سرآغازی باشد برای حضور نامداران عرصه علم و فقاهت در این شهر عالم پرور.

آیت‌الله حاج ملا اسدالله حجت‌الاسلام داماد و شاگرد مرحوم میرزای قمی صاحب کتاب شریف قوانین الاصول بود و از میان یازده فرزند پسرش ۹ نفر از آن‌ها مجتهد مسلم بودند و به دلیل علاقه‌ای که به علوم اسلامی داشت بنای این مدرسه را بنیان نهاد تا علمای برجسته‌ای از آن به دامن اسلام تقدیم شود.

در ایوان ضلع شرقی این مدرسه به قبر منقش به نقوش اسلامی مرحوم آیت‌الله حاج مولا اسدالله مؤسس این حوزه علمیه برمی‌خوریم. حاج رضا حجتی که از نوادگان این عالم ربانی است و هم‌اینک تولیت این مدرسه علمیه را بر عهده دارد درباره علاقه آیت‌الله مولا اسدالله به علوم دینی و خاک‌سپاری وی در این مکان می‌گوید: پس از ارتحال آیت‌الله حاج ملا اسدالله حجت‌الاسلام در سال ۱۲۷۱ هجری قمری پیکر آن بزرگ‌مرد علم و فقاهت در ورودی ضلع شرقی این مدرسه بنا به وصیت ایشان به خاک سپرده شد تا طلاب در هنگام ورود بر روی قبر ایشان قدم گذاشته و وارد مدرسه شوند.

بنای این مدرسه ازنظر نوع معماری دربرگیرنده یک حیاط  است که مرکز آن با حوض مزین شده و همچنین حجره‎های اسکان طلاب که پیرامون آن قرار دارد و در مرکز اضلاع اصلی بنا چهار ایوان به‎صورت قرینه احداث‌شده که البته در دوره‎های بعد در آن تغییراتی صورت گرفته است.

پایگاه علم‌آموزی علما و فقهای اسلام

در مدرسه حجتیه علما و فضلای بزرگی همچون مرحوم شیخ انصاری و میرزای آشتیانی از محضر اساتید علوم  دینی تلمذ علم و ادب نموده‌اند و بنا بر قولی آیت‌الله حاج مولا اسدالله مؤسس این حوزه علمیه بیش از ۲۳ مجتهد علوم دینی را در این مدرسه تحت تعلیم خود قرار داده است.

این بنای ارزشمند تاریخی سال‌هاست بدون هیچ‌گونه کاربری رهاشده و در اثر مرور زمان گرد کهنگی و تخریب بر آن نشسته و درنتیجه نیازمند اقدامات مرمتی است که در حال حاضر روی این بنا در حال انجام است.

حجت‌الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد در گفت‌وگو با تسنیم درباره این بنا گفت: مدرسه علمیه حجتیه یکی از مراکز تدریس علوم دینی بوده که شخص متولی و بانی آن ملاء اسدالله حجتی از علما و بزرگان این شهر بوده و شاگردان و علمای بسیاری را پرورش داده و نقل است که ۲۷ نفر از شاگردان ایشان به درجه اجتهاد رسیده‌اند و خود ایشان نیز بعدازاینکه دستور احداث این مدرسه را می‌دهد و سال‌ها در آن تدریس می‌کند در همان مدرسه به خاک سپرده می‌شود.

وی افزود: بنای این مدرسه یکی از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور است که پیش‌ از این در چند فصل مرمت‌هایی روی آن انجام‌شده است.

وی درباره ادامه حیات این بنا گفت: در مورد بحث کاربری آن با توجه به اینکه تولیت این بنا در اختیار این سازمان نیست نمی‌توان اظهارنظری کرد اما نگاه ما این است که کاربری هر بنایی به کاربری اصلی خود برگردد اما اگر بانیان و متولیان مدرسه موافق باشند پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی نزدیک‌ترین کاربری که شامل کاربری فرهنگی مذهبی است به این بنا داده شود.

مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد
مدرسه علمیه تاریخی حجتیه بروجرد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close