ورزش

سایه تعلیق روی سر فدراسیون فوتبال

روزهای بروجرد- بحث خصوصی شدن فدراسیون‌ها و عدم دخالت دولت‌ها مدت‌هاست که موضوع فیفا بوده است و فدراسیون فوتبال ایران پیش از این در چند مرحله با این مساله دچار چالش شده است که حتی یک بار موجب شکل گیری تعلیق و شکل گیری کمیته انتقالی برای فدراسیون شده بود. اینبار هم ماجرای تعلیق فدراسیون فوتبال جدی‌تر دنبال می‌شود. 

به گزارش “ورزش سه”،در شرایطی که پیش از این از تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال در فیفا خبر داده شده بود، بعد از آن مشخص شد که این اساسنامه همچنان با همان مشکل همیشگی در خصوص بند ماده یک مواجه است. بندی که فیفا صراحتا اعلام کرده فدراسیون‌های ورزشی باید خصوصی بوده و زیر نظر ارکان دولتی کار را دنبال نکنند. مساله‌ای که طی سالیان اخیر با توجه به اینکه در مجلس مورد تایید قرار نگرفته، نتوانسته حل شود و بار دیگر به دردسر برای فدراسیون و فوتبال ایران تبدیل شده است. 

آخرین بار فیفا پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال به ایران فرصت داده بود تا اساسنامه را تغییر داده و آن را مبتنی بر خصوصی شدن فدراسیون شکل دهد. با این حال بعد از انتخابات فدراسیون و حضور عزیزی خادم بر مسند ریاست آن، این فدراسیون موفق شد فرصتی یک ساله برای حل این موضوع دریافت کند. موضوع اینکه در آخرین روزهای دولت حسن روحانی، موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال و خصوصی شدن آن به مجلس راه یافت و موردبررسی قرار گرفته بود و تا حد زیادی نیز این بحث پیش رفته و تایید شده بود. با این حال بعد از اینکه در تاریخ ۱۰ اردیبهشت این موضوع مورد بررسی صحن مجلس قرار گرفته بود، همچنان با مصوبه نهایی مواجه نشده است.

این در حالیست که فدراسیون فوتبال طبق آخرین اخطار فیفا تا تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ( حدود۱۰۰ روز دیگر) فرصت دارد تا کارهای نهایی در مجلس را برای تایید اساسنامه را پیگیری کرده و آن را به سرانجام برساند. در این رابطه رایزنی‌هایی با دو فراکسیون ورزش و فرهنگی مجلس نیز صورت گرفته است و گفته می‌شود فراکسیون ورزش همکاری لازم برای حل این موضوع را دنبال می‌کند اما فراکسیون فرهنگی همانند اختلاف نظری که برای حضور حمید سجادی در پست وزارت ورزش داشته، اکنون نسبت به موضوع تایید اساسنامه فدراسیون نیز بی توجه مانده و در این رابطه جلساتی در حال شکل‌گیری برای ایجاد تعامل در این خصوص است. 

امارات به دنبال حذف ایران

امارات که یکی از رقبای ایران در مسیر انتخابی جام جهانی محسوب می‌شود، با توجه به شانس کمی که در راه صعود به قطر دارد، اکنون تمام تمرکز خود را روی این تخلف ایران قرار داده است. گفته می‌شود بحث رد میزبانی ایران در مسیر انتخابی جام جهانی نیز یکی از راه‌هایی بوده که این فدراسیون (امارات) با ایجاد اخباری در خصوص عدم راه دادن تماشاگران زن به استادیوم و همچنین موضوع مربوط به ویدئو چک و VAR به فیفا اخباری مخابره کرده است. آنها امیدوارند در کنار عراق که شانس‌های سوم این گروه محسوب می‌شوند، با خروج ایران و تعلیق فدراسیون آن، سهمیه حضور در جام جهانی را به این شکل به دست آورده و به همین منظور اخبار مربوط به اساسنامه و اجرایی شدن مفاد مدنظر فیفا را به دقت دنبال می‌کنند. 

بعد از انتخاب شهاب الدین عزیزی خادم به سمت ریاست فدراسیون فوتبال، او یک سال فرصت داشته تا خواسته فیفا مبنی بر تغییر اساسنامه و خصوصی شدن فدراسیون با حذف نهاد دولتی در آن را دنبال کند. مهلتی که اکنون به روزهای پایانی آن نزدیک شده و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با جدیت و مسوولیت پذیری لازم در این خصوص، مانع از حذف تیم ملی بعد از تعلیق فدراسیون فوتبال شوند.

وی در مورد وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: فیفا سال گذشته به ما اجازه داد انتخابات فدراسیون را ظرف یک سال برگزار و بند نخست اساسنامه را اصلاح کنیم. وزیر ورزش و معاون او از اساسنامه خارج شدند و اگر موضوع اساسنامه حل نشود، فوتبال ایران دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. رقبای ما به دنبال مانور روی بحث تعلیق هستند تا فرصتی برای صعود به جام جهانی داشته باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال با تمجید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت حمایت از فوتبال ملی گفت: جلسه‌ای با دکتر سجادی درباره اساسنامه داشتیم و اساسنامه پس از تصویب در مجلس، باید به فیفا ارائه شود، وگرنه فدراسیون فوتبال با خطر «جدی جدی جدی» روبه‌رو خواهد شد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close