لرستان

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس

روزهای بروجرد- وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس که میراث بین نسلی در کشور است، ۲۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد و مصوب شد ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس ذیل کارگروه بیابان‌زدایی فعالیت خود را شروع کند.

به گزارش فارس، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه شورای اداری لرستان که با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، با بیان اینکه لرستان قطب دام‌پروری و کشاورزی است،اظهار داشت: لرستان را اگر تشبیه کنم در حوزه دام‌پروری و  کشاورزی خداوند دامنش را روی لرستان تکانده  چرا که از نظر منابع طبیعی و ظرفیت‌های بی‌نظیر کشاورزی در این استان است. 

وی افزود: ۵ درصد  اراضی کشور از نظر کشاورزی در استان است،۳ میلیون تن حدود ۱۴ هزارمیلیارد تومان تولید محصولات کشاورزی داردو ۳۲ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است و سهم کشاورزی در اقتصاد حدود ۲۴ درصد است. 

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: لرستان رتبه اول شیلات کشور رادر استان های غیر ساحلی دارد و رتبه اول در تولید حبوبات دارد و دومین سطح جنگلهای زاگرسی در کشور مربوط به این استان است. 

وی با بیان اینکه در این سفر پیشنهاداتی برای مصوبات در  حوزه کشاوری در نظر گرفته شد خاطر نشان کرد:۷ درصد عشایر کشور که حدود ۸۵هزار نفر هستند در این استان زندگی می‌کنند که مشکلات آب‌رسانی و ایل‌راه ها وجود دارد  و ۵۴ میلیارد تومان برای رفع این مشکلات اختصاص پیدا کرد. 

ساداتی نژاد عنوان کرد:  در حوزه کشت گیاهان دارویی که می‌تواند اشتغال فراوانی نیز ایجاد کند ۳۵ میلیارد  تومان برای زیر ساخت گذاشته شد و مذاکراتی با بخش خصوصی انجام شده تا به صورت قراردادی برای کشت گیاهان دارویی و توسعه در استان ورود پیدا کند.

وی افزود: برای ظرفیت‌های دیم در استان و ایجاد باغ‌ها در اراضی شیب دار ۱۰۰ میلیارد تومان اختصا‌ص پیدا کرد که این ظرفیت بتواند توسعه پیدا کند. 

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیر ساخت‌ها در حوزه آبزی‌پروری اختصاص پیدا می‌کند. 

وی بیان کرد: در حوزه آبیاری‌های نوین ایستگاه‌های پمپاژ که بخشی از آنها در سیل ۹۸  خسارت دید ، بهسازی کانال‌های آبیاری و چک تامین و انتقال آب ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان مصوبه سفر در نظر گرفته شد. 

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه سرشاخه‌های چندین سد بزرگ کشور در استان وجود دارد در بحث آب‌خیز داری لرستان ۱۲۰ میلیارد تومان  هزینه می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: در بحث جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس که میراث بین نسلی در کشور است، ۲۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد و مصوب شد ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از  زوال جنگل‌های زاگرس  ذیل کارگروه بیابان‌زدایی فعالیت خود را شروع کند. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه سه ایراد نیز در این استان وجود دارد گفت: در حوزه کشاورزی یکی اینکه سطح گلخانه‌های لرستان پایین است، دوم صنایع تبدیلی  در این استان علیرغم قطب کشاورزی دچار ضعف است و سوم دام‌پروری در این استان در حوزه صنعتی دچار ضعف است که با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بانک کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در این بخش گذشته شده است. 

وی خاطر نشان کرد: سلسله و دلفان شهرهای دارای محرومیت‌های زیادی است، تکمیل و راه‌اندازی شبکه فاضلاب از مطالبات بود، تکمیل سالن ورزشی شهر الشترو نورآباد، تکمیل جاده الشتر به بروجرد و تونل اسپژ،تکمیل جاده هرسین به نورآباد، تکمیل سدهای نیمه تمام منطقه با توجه به وضعیت آب از مطالبات بود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close