اخبار ایران

توضیحات رییس انرژی اتمی درباره‌ی مجتمع کرج

روزهای بروجرد- رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم گفت: نصب دوربین در مجتمع کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان است، اگر که برجام یک معاهده بوده طرفین تعهداتی داشتند وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریمهای ظالمانه غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند، دلیلی ندارد که تعهدات برجامی را بر ما فشار بیاورند.ما در چارچوب پادمان و ان پی تی اقدام می کنیم و هیچ چیز غیر از آن را قبول نمی کنیم. گفتگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال گفتگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط. امیدوارم کشور هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

به‌ گزارش فارس، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره همکاری های ایران و آژانس گفت: «روابط ما با آژانس باید براساس اساسنامه، قوانین و پادمان و ان پی تی باشد. متاثر از همین ضوابط و قوانین در تعامل هستیم و آژانس بر فعالیتهای ما نظارت دارد».

وی سپس با اشاره به همکاری ایران و آژانس ادامه داد: «آن چه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی جریان مقابل است. در مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در ایران را بر نمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد القا و جوسازی و عملیات روانی این‌گونه القا می کند که ما هدف غیر موجه داریم و به بحث عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچ کدام از اینها هیچگاه وارد نبوده و نیست به ویژه رژیم صهیونیستی خیلی به آن دامن می زند. نسبت به این عملیاتهای روانی هیچگونه خللی به خودمان راه نمیدهیم و کارمان را انجام داده و به پیش می بریم و امیدواریم که ان شاءالله از این مرحله نیز عبور کنیم.»

وی درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع کرج اظهار داشت: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان است، اگر که برجام یک معاهده بوده طرفین تعهداتی داشتند وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریمهای ظالمانه غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند، دلیلی ندارد که تعهدات برجامی را بر ما فشار بیاورند.ما در چارچوب پادمان و ان پی تی اقدام می کنیم و هیچ چیز غیر از آن را قبول نمی کنیم».

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دستورکار هیات سازمان انرژی اتمی حاضر در وین ادامه داد: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعایی است که پاسخ های آن داده شده است. موارد ادعایی مواردی است که در برجام بسته شده است و اگر قرار است برجام عملیاتی شود همه طرفها باید به تعهداتشان عمل کنند. نمی‌شود بخشی که مربوط به ایران است صد در صد متعهد باشد ولی طرفهای متعاهد هیچ کدام از تعهداتشان را انجام ندهند».

وی در ارتباط با روند مذاکرات وین گفت: «امیدوارم در مذاکرات یک منطقی حاکم باشد که به اصول و ضوابطی پایبند باشند و اگر قرار است به برجام عمل کنیم آنها هم به برجام عمل کنند و اگر قرار نیست، ما در چارچوب پادمان کار می کنیم. باقی نیز فقط فشار سیاسی است».

اسلامی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر هم گفت: تا تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه انتقال داده شد و از ۱۰ مهر برای اورهال و تعویض سوخت رفته و ان شاءالله پیش بینی شده دهم دی ماه کار خود را آغاز کند.

اسلامی درباره روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر هم گفت: ما از زمانبندی عقب هستیم و شرایطی که در حال رایزنی هستیم امیدواریم بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم و به آن سرعت بدهیم.

اسلامی درباره توافق با آژانس در خصوص مجتمع کرج اظهار داشت: موضوع کرج در یک بسته است و موارد ادعایی و کرج به هم پیوند خورده و باید همزمان حل و فصل شود.

وی درباره مذاکرات با آژانس و اینکه آیا توافقی که قبلا گفته بودید حاصل شده؟ گفت: گفتگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال گفتگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط. امیدوارم کشور هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close