اخبار بروجردویژه ها

توقف زندگی ۱۸۰ کارگر عظیم خودرو بروجرد پشت چراغ قرمز مشکلات

روزهای بروجرد- فعالیت عظیم خودرو بروجرد سال ۷۵ آغاز شد و پس از ۲ بار تعطیلی، هم اکنون هشت ماه است که کارگران آن حقوقی دریافت نکرده‌اند و مسائل قضایی موجود در مسیر این واحد تولیدی، زندگی ۱۸۰ کارگر آن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا عظیم خودرو یکی از کارخانه‌های خودروسازی در ایران بود که از سال ۷۵ در زمینه مونتاژ خودرو فعالیت داشت، شرکتی که در شهر کوچک اشترینان بروجرد نام و نشانی دست و پا کرده بود و حتی در قرارداد با شرکت های خارجی همچون کارخانجات خودروسازی مالزی، “پروتون” تولید می کرد.

نخستین محصول این شرکت که با همکاری شرکت پروتون مالزی تولید شده “پروتون ویرا”است که در اصل همان “میتسوبیشی لنسر” بود، محصولی که نخستین بار سال ۸۱ روانه بازار شده، اما عظیم خودرو ظرفیت تولید خودروهای دیگر را نیز به کار گرفت و پروتون ویرا، پروتون جن-۲، پروتون ایمپین و پروتون ساگا را نیز روانه بازار کرد.

هرچند عظیم خودرو با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار دستگاه در سال طراحی شده بود اما برای مدت طولانی تنها پنج هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کرد و در نهایت آذرماه سال ۹۱ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و بیش از ۴۰۰ کارگر آن بیکار شدند.

این کارخانه سال ۹۲ دوباره شروع به کار و خودروهای پیکاپ پارس خودرو (ریچ) و ام وی ام ۵۳۰ را نیز تولید کرد، سال ۹۴ نیز با رنگ آمیزی پراید، رنگ و مونتاژ ام‌وی‌ام ۵۳۰ و همچنین تولید “بایک “همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد.

عظیم خودرو بروجرد در سال ۹۶، خودروهای فوتون ساوانا و هن‌تنگ را مونتاژ می‌ کرد و اکنون بیش از هشت ماه از تعطیلی آن می گذرد و ۱۸۰ کارگر آن با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

یک فرهنگی بازنشسته گفت: اشترینان سالیان زیادی است که به شهر بازنشستگان تبدیل شده است و جوانان آن به علت نبود شغل و کار، مجبور به مهاجرت شده اند.

بهرام فرشادفر افزود: عظیم خودرو تنها کارخانه این شهر بود که گفته می شود به علت مشکلات قضایی تعطیل شده است و جوانان شاغل در آن نیز کار خود را از دست داده اند که مردم اشترینان چشم امیدشان به دولت مردمی آقای رییسی است تا با احیا و راه اندازی کارخانه، دوباره اشتغال ایجاد و خانه کارگران آن گرم شود.

یکی از کارگران عظیم خودرو نیز گفت: با تعطیلی کارخانه معیشتمان به خطر افتاده است و برای امرار معاش مجبور به دست فروشی و کارگری ساختمان هستیم.

امیر گودرزی افزود: امیدواریم با سفر رییس جمهوری به لرستان، کارخانه عظیم خودرو نیز به تولید برگردد و بار دیگر بتوانیم مشغول به کار شویم.

بخشدار اشترینان نیز به ایرنا گفت: کارخانه عظیم خودرو به دلیل مشکلات قضایی تعطیل شده است و ۱۸۰ نفر از کارگران آن هشت ماهه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.

حسن سروندی افزود: عظیم خودرو ظرفیت بزرگ اما راکدی در خودروسازی کشور است که هیچگونه مشکل مالی ندارد و امیدواریم با سفر رییس جمهوری به چرخه تولید بازگردد.

عظیم خودرو کارخانه ای با سرمایه سه هزار میلیاردتومان و مشکلات قضایی

مدیرکل مرکز جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری لرستان نیز گفت: مشکل شرکت عظیم خودرو قضایی است و باید در قوه قضایه بررسی شود.

محمد حسین جناب افزود: قرار است با همکاری دستگاه قضا، مقداری از منابع مالی شرکت عظیم خودرو آزاد شود تا بتوانیم حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت را پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی با همکاری دستگاه قضایی انجام شده است تا سرمایه گذار جدید وارد شود و بتواند تولید را آغاز کند، همچنین بررسی مشکلات شرکت عظیم خودرو جزو برنامه های سفر رییس جمهوری به لرستان است که امیدواریم این شرکت به چرخه تولید بازگردد.

گفتنی است محمد رزم رییس کل دادگستری لرستان روز یکشنبه هفتم آذرماه در نشست خبری با اشاره به مشکلات عظیم خودرو بروجرد گفت: این کارخانه سه هزار میلیارد تومان ارزش دارد و اکنون فعال است اما در گذشته تعدادی خودرو را پیش فروش کرده است که بیش از ظرفیت و بدون مجوز بود و باید نظارت های لازم صورت می‌گرفت.

به گفته وی در این راستا تعدادی از مردم مالباخته شکایت کردند که امیدواریم با دستورات قضایی، مدیر این کارخانه آزاد و زمینه اشتغالزایی کامل با ظرفیت آن فراهم شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close