اخبار ایران

کاهش نرخ باروری در قم از ميانگين کشوری کمتر است/ افزایش نرخ طلاق و کاهش ازدواج در قم

روزهای بروجرد– معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شتاب کاهش نرخ باروری در قم بیشتر از میانگین کشوری است و بر این اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای افزایش جمعیت صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر سیامک محبی در نشست جمعیت و حمایت از خانواده که صبح یکشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به شاخصه‌های جمعیتی استان اظهار کرد: در سال ۱۳۵۵ حدود ۴۴.۸ درصد جمعیت استان قم زیر ۱۵ سال بوده‌اند ولی این رقم در حال حاضر به کمتر از ۲۵ درصد رسیده و خطر سالمندی، قم را هم تهدید می‌کند.

وی به روند تغییرات گروه‌های عمده سنی جمعیت استان قم پرداخت و افزود: میانگین سنی در استان قم از ۱۳۶۵ تاکنون از ۲۱ به ۲۹ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه بررسی ساختار هرم سنی جمعیت استان در سال ۹۵ موید این مطلب است که میانه سنی جمعیت استان رو به افزایش بوده و ترکیب جمعیت قم در ۳۰ سال آینده به سمت بالای ۶۵ سال و کاهش جمعیت جوان سوق می‌یابد گفت: این مسئله در صورت تداوم کاهش میزان باروری، خطر سالخوردگی جمعیت در چشم انداز دورتر را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: مقایسه نرخ باروری کلی استان قم با کشور در جمعیت ایرانی و غیر ایرانی هم نشان می‌دهد از هر پنج تولد در استان قم، یک مورد مربوط به اتباع غیر ایرانی است.

محبی خواستار توجه به این مسائل در مجموعه مدیریتی قم شد و تصریح کرد: شتاب کاهش نرخ باروری در قم بیشتر از میانگین کشوری است و بر این اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای افزایش جمعیت صورت بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نمودار نرخ خام ولادت ثبت شده به تفکیک استان‌های کشور در سال گذشته گفت: این نرخ برای استان قم ۱۴.۷ و برای کل کشور ۱۳.۶ است و در مجموع تمایل به فرزندآوری هم در استان قم نسبت به کل کشور مطلوب نیست.

وی روند ثبت ازدواج در استان قم طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ را مورد توجه قرار داد و افزود: این رقم نیز از ۱۳ هزار و ۷۰۶ مورد در سال ۹۰ به هشت هزار و ۱۶۷ مورد در سال ۹۹ کاهش یافته و نرخ خام ازدواج هم در قم ۶.۴ است که دو دهم از میانگین کشوری پایین‌تر است.

محبی به آمار طلاق در قم از سال ۱۳۹۶ تا ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: این شاخصه هم از ۳ هزار و ۶۶ مورد در سال ۹۶ به ۳ هزار یکصد و ۵۸ مورد در سال گذشته افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه میزان ولادت جمعیت ایرانی در استان قم در سال ۱۳۹۵ رقم ۲۶ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است گفت: تعداد ولادت جمعیت ایرانی در قم طی سال ۹۹ به ۱۸ هزار و ۸۵ نفر کاهش یافته است در حالیکه این نرخ برای اتباغ غیر ایرانی افزایشی بوده و از ۲ هزار و ۹۱۸ مورد در سال ۹۵ به ۴ هزار و ۲۲۶ نفر در سال ۹۹ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مادران باردار غیر ایرانی در استان قم در حال حاضر ۲۰ درصد کل مادران را تشکیل می‌دهند.

محبی در ادامه به میانگین سن مادر در اولین زایمان در استان قم بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: این رقم از ۲۸.۰۳ به ۲۷ سال کاهش یافته که جزو شاخصه‌های مثبت محسوب می‌شود اما در عین حال میانگین سنی در اولین ازدواج، برای مردان از ۲۶.۸۵ به ۲۷.۱۷ و برای زنان از ۲۲.۳۱ به ۲۲.۶۸ افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم روند ثبت فوت در استان قم طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ را مورد توجه قرار داد و گفت: این رقم هم از ۵۷.۰۵ در سال ۹۰ به ۷۰.۸۶۰ رسیده که البته بخشی از میزان مرگ و میر سال‌های ۹۸ و ۹۹ مربوط به شیوع کروناست.

وی در پایان به تغییرات وقایع حیاتی قم در سال گذشته اشاره و ابراز کرد: این تغییرات نسبت به سال ۹۸ شامل ۱۰ درصد کاهش در میزان ولادت، ۱۵ درصد افزایش در وفات، ۱۰ درصد افزایش در ازدواج و ۶ درصد افزایش در طلاق است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close