اخبار لرستانویژه ها

۸۳ اثر ناملموس استان لرستان ثبت ملی شد

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به مشترک بودن آیین‌ها و رسومات مردم لرستان گفت: تاکنون ۸۳ اثر ناملموس در راستای حفظ آیین ها و رسومات مردم استان ثبت ملی شده است.

سید امین قاسمی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار اثر طبیعی و تاریخی در لرستان، اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۴۵۸ اثر غیرمنقول، ۲۹ اثر منقول، ۵۵ اثر طبیعی و ۸۳ اثر ناملموس در استان لرستان ثبت ملی شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: آثار ناملموس شیوه‌های منحصر به فرد هر منطقه‌ای در شیوه درست کردن غذا، بداهه نوازی ساز، مراسم عزاداری و شادی و سایر بخش‌هاست که میراث فرهنگی وظیفه دارد با ثبت آثار ملموس و ناملموس از آنها برای آیندگان حفاظت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه مراتب ثبت ملی شش میراث ناملموس و یک میراث در خطر اخیرا به استاندار لرستان ابلاغ شده است، عنوان کرد: «مهارت چاقوسازی سنتی» به شماره ۲۴۳۶، «مهارت بافت کمربند سنتی داماد» به شماره ۲۴۳۷، «مهارت کلاه‌مالی» به شماره ۲۴۳۸، «مهارت گره‌چینی چوب» به شماره ۲۴۳۹، «مهارت ساخت عروسک بووی و خانه، در کلک‌بازی کودکان دلفان» به شماره ۲۴۴۰، «فن و مهارت موتابی» به شماره ۲۴۴۱، در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس و «مهارت ساخت عروسک‌های بومی دهترکان (عروسی، ببوله، جانمازی) و کارکردهای اجتماعی آن‌ها» به شماره ۱۲۷ در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری در ۲۱ دی ماه امسال به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: براساس این ابلاغیه هرگونه اقدام که سبب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است. همچنین امسال برای اولین بار پرونده‌های پاسداری از میراث فرهنگی شروع به فعالیت کرده که در این راستا استان لرستان دو پرونده پاسداری از مهارت حرمی بافی بروجرد که در خطر است و نیز پرونده پاسداری از مهارت ورشو سازی به دفتر ثبت کشور جهت ثبت ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، تصریح کرد: برای پرونده‌های پاسداری باید سازمان مردم نهاد همکاری لازم را جهت معرفی کردن اثر و نیز اجرا کردن دوره‌های صنایع دستی شامل آموزش و کارگاه‌ها و آموزش مربی رشته مربوطه و نیز اطلاع رسانی و معرفی آثار از طریق روزنامه‌ها و صدا و سیما و نیز همایش‌ها و اجرای برنامه‌های حفاظت و پاسداری را با میراث فرهنگی استان داشته باشند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close