اخبار بروجردلرستان

مزارع لرستان در عطش خشکسالی/ نامه استمداد از وزیر جهاد کشاورزی

روزهای بروجرد- خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها طی امسال کشاورزان لرستانی را با خسارات متعددی مواجه کرده است، موضوعی که موجب شده مسئولان با ارسال نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی استمداد بخواهند.

مزارع برخی شهرستان‌های لرستان از جمله کوهدشت پیش از رسیدن به مرحله درو خشک شدند و با روندی که در پیش است انتظار می‌رود امسال که خشکسالی بر زمین‌های کشاورزی دیم کوهدشت چنگ انداخته، سالی بدون محصول برای کشاورزان این شهرستان باشد.

حسرت کشاورزان کوهدشتی

روند خشکسالی‌ها در شهرستان کوهدشت این روزها همزمان با فصل برداشت محصول بیش از هر قشری کشاورزان را درگیر و مأیوس کرده است به طوری که برآیند محصول امسال چیزی جز آه و حسرت برای کشاورزان نبوده است.

در این زمینه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت سخنان قابل تأملی دارد. یاراله عبدالهی معتقد است که امسال باید منتظر تبعات ناشی از خشکسالی و افت شدید میزان تولید محصول در کوهدشت بود.

وی در سخنانی با اشاره به خسارت خشکسالی به مزارع کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: میزان خسارت در مراکز و بخش‌های شهرستان مختلف است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق مانند «کوهنانی» و «طرهان» مزارع کشاورزی به صورت ۱۰۰ درصدی از بین رفته اند افزود: عملیات نمونه گیری از سطح مزارع برای تعیین میزان خسارت در حال انجام است.

خشکسالی همه کشت دیم کوهدشت و پلدختر را از بین برد

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بروز پدیده خشکسالی باعث شد همه کشت دیم در شهرستان‌های پلدختر و کوهدشت از بین برود.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردی که در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی استان داشته ایم، این حوزه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بر اثر خشکسالی دیده است گفت: این میزان خسارت به زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، گوشت قرمز، شیر خام، عسل، آبزیان، منابع طبیعی و… صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه میزان خسارت خشکسالی به حوزه زراعت استان ۸۱ هزار میلیارد ریال است افزود: همچنین این میزان خسارت در حوزه باغبانی ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، گوشت قرمز هشت هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال و… است.

شاهرخی بیان داشت: همچنین میزان این خسارت به شیرخام استان دو هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال، عسل سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال، حوزه آبزیان نیز چهار هزار و ۵۰ میلیارد ریال و منابع طبیعی نیز پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.

نامه استمداد از وزیر جهاد کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه در مجموع خشکسالی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه کشاورزی لرستان خسارت وارد کرده است بیان داشت: درخواستی را از وزیر جهاد کشاورزی با امضای استاندار لرستان داشته ایم که سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای امهال تسهیلات بهره برداران خسارت دیده از خشکسالی با سر رسید ۱۴۰۱ اختصاص دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: خسارت‌های ۱۴۰۰ کامل امهال شده است، اما برای بهره برداران ۱۴۰۱ نیز درخواست کرده ایم، ۳۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای طرح‌های ضروری مانند تأمین و انتقال آب، احداث استخر ذخیره آب، لوله گذاری انتقال آب، لایروبی و مرمت قنات‌ها، پوشش انهار، احداث آبشخور دام درخواست کرده ایم.

شاهرخی ادامه داد: همچنین ۷۵ میلیارد تومان را برای تأمین علوفه دام عشایر و آب رسانی سیار درخواست کرده ایم.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان را نیز برای بازتوانی و خرید ۳۶۰ هزار تن انواع خوراک دام مانند ذرت دانه‌ای، کنجاله سویا و سبوس درخواست داده ایم افزود: این درخواست را با امضای استاندار لرستان برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده ایم.

غرامت تنها به کشاورزان تحت پوشش بیمه پرداخت می‌شود

فتح الله رفیعی مسئول صندوق بیمه کشاورزی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به پیگیری برای پرداخت غرامت خشکسالی به کشاورزان شهرستان کوهدشت اظهار داشت: پرداخت خسارت‌ها به صورت سنجش از راه دور و ماهواره‌ای انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از شروع سال زراعی آینده غرامت کشاورزان تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی و با حداکثر تعهد پرداخت غرامت به حساب کشاورزان خسارت دیده واریز خواهد شد.

مسئول صندوق بیمه کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به کشاورزانی که تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی نیستند نیز گفت: کسانی که اقدام به خرید بیمه نکرده اند، متأسفانه صندوق بیمه کشاورزی، بانک‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و دولت برنامه‌ای برای جبران خسارت آنها ندارد.

 

منبع: مهر

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close