اخبار جهان

گروسی: ایران درباره «سه مکان اعلام نشده» خود به آژانس توضیح نداده

روزهای بروجرد- مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در نشست شورای حکام ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

به گزارش انتخاب، گروسی گفت که ایران به سوالات آژانس در زمینه یافت شدن آثار اورانیوم در برخی مناطق اعلام نشده از سوی این کشور، پاسخ قانع کننده نداده است.

وی در ابتدا اظهار داشت که گزارش اخیر او درباره راستی‌آزمایی و بازرسی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و بازرسی کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه اظهاراتش به توافق اسفند ماه گذشته درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران اشاره و ادعا کرد که تهران «توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است.»

وی مدعی شد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تائید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

گروسی اضافه کرد: آژانس مانند گذشته برای اینکه در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است، آماده است تا بدون تأخیر مجدداً با ایران برای حل این مسائل تعامل کند.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “گروسی: ایران درباره «سه مکان اعلام نشده» خود به آژانس توضیح نداده”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close