اخبار بروجردلرستان

احتمال بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی لرستان

روزهای بروجرد– هنوز مدت زیادی از آبی شدن نقشه کرونایی در لرستان نمی گذرد که بار دیگر رنگ نارنجی نقاب از چهره پرکشیده و با ضرباهنگ افزایش مبتلایان و بستری ها در این استان احتمال بازگشت دوباره وضعیت قرمز قوت گرفته است.

به گزارش ایرنا در روزگاری که زندگی کج دار و مریز با ویروس پردردسر کرونا تبدیل به روزمرگی بی پایانی شده است کم نیستند افرادی که با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و خداحافظی با ماسک بر موج های پی در پی کرونا سوار شده اند و سکان سلامت جامعه را به سمت خطری چندباره هدایت می کنند.

اکنون معدود افرادی در مکان های عمومی و معابر از ماسک استفاده می کنند و آنان که همچنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارند و حفاظ امنیتی ماسک را بهترین حربه در مقابل کرونا  می دانند در میان جمعیت غالب بدون ماسک متهم به سخت گیر بودن و حساسیت بی دلیل هستند، غافل از اینکه آنان که بیراهه را در پیش گرفته و سلامت خود و جامعه را به خطر انداخته اند افراد عادی انگار و بدون ماسک هستند.

موج جدید کرونا کم و بیش رخ برافروخته است و قربانیان خود را یکی پس از دیگری به دام می اندازد، در بیمارستان ها و مراکز درمانی هم همچنان افرادی با توجیهات بی منطق، کرونا را امری عادی برای روزگار کنونی تلقی می کنند و با بهانه های بی پایه و اساس از بار مسولیت اجتماعی خود طفره می روند.

این در حالی است که تعداد مرگ و میر به دلیل کرونا نیز رو به افزایش نهاده و روزهای خوش بدون فوت کرونایی نیز غیرتکراری شده است تا بار دیگر جدیت و سرسختی ویروس کرونا با تمام هیبت خشن و بی رحمش به مردم نمایان شود.

افرادی که این روزها در مراکز درمانی و بیمارستان ها در حال سپری کردن دوران نقاهت بیماری هستند و آنان که در این جدال نابرابر جان باختند عده ای بودند که در ۶ موج پیشین کرونا جان سلامت به در بردند اما اکنون در این ورطه هلاکت به دام افتاده اند و این زنگ خطر جدی برای تمام جامعه است تا خطر بزرگ کرونا را جدی تر بگیرند.

از طرفی بی توجهی به تاکید متخصصان و مسوولان برای تکمیل مراحل واکسیناسیون، روند واکسیناسیون را با کندی مواجه کرده است و این در حالی است مسوولان بارها اعلام کرده اند امکان تزریق واکسن کرونا برای تمام افراد جامعه وجود دارد و هیچ مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد.

تزریق بیش از سه میلیون دُز واکسن کرونا در لرستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون سه میلیون و ۶۲۲ هزار و ۸۶۴ دُز واکسن کرونا تحویل استان شده که سه میلیون و ۵۱ هزار دُز آن تزریق شده است، ۸۹.۴ درصد جامعه هدف استان دُز نخست و ۷۹.۵ درصد دُز دوم را تزریق کردند.

” مریم کوشکی ” با بیان اینکه تاکنون ۳۶.۴ درصد جامعه هدف لرستان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، افزود: از میزان واکسن تحویلی به استان بیش از ۴۸۴ هزار دُز مصرف نشده است که طی روزهای آینده برای افراد دارای شرایط تزریق خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: واکسن‌های سینوفارم، برکت، پاستوکووک و کووک پلاس، اسپایکوژن، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون سطح استان موجود است و از مردم درخواست می شود هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

کوشکی با تاکید بر لزوم گستردگی واکسیناسیون کرونا در استان اضافه کرد: تاکنون ۶ موج کرونا در استان سپری شده است و  رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همچنان مهمترین راهکار جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به شمار می رود.

رعایت پروتکل ها به کمتر از ۵۰ درصد رسید

وی عنوان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان اکنون زیر ۵۰ درصد گزارش شده که لزوم توجه بیشتر به استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی جهت کنترل وضعیت کرونایی امری ضروری و غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه آمار بستری و مبتلایان به کرونا در  سطح استان رو به افزایش است، ادامه داد: عادی انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اکنون۸۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند و با افزایش بیماران کووید ۱۹ در هفته گذشته شمار مبتلایان به ۲۱۹ هزار و ۶۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: در هفته گذشته ۲ مورد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در استان ثبت شده و شمار جانباختگان ۲ هزار و ۸۵۰ نفر است.

لرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد

 کوشکی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی هفته گذشته وضعیت شیوع کرونا در بروجرد از آبی به نارنجی تغییر یافت تا بار دیگر شاهد وضعیت نارنجی در لرستان باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ شهرستانی در لرستان در وضعیت قرمز قرار ندارد ادامه داد: الیگودرز و دلفان در این هفته از وضعیت آبی خارج شدند تا به همراه ازنا، پلدختر، خرم‌آباد، سلسله و کوهدشت هفت شهر لرستان باشند که در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: دورود، چگنی و رومشکان همچنان در وضعیت آبی قرار دارند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close