اخبار جهانگوناگون

چگونه افراد چپ‌دست می‌شوند؟  

روزهای بروجرد- حدود ۱۰ درصد از جمعیت کره زمین چپ‌دست هستند اما بیشتر اوقات وجود این افراد به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ اکثر ابزارها از وسایل آشپزخانه گرفته تا میز و لوازم تحریر برای راست‌دست‌ها طراحی می‌شوند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث می‌شود فرد چپ‌دست یا راست‌دست شود؟

در طول تاریخ همیشه رفتار خوبی با افراد چپ‌دست نشده است. با وجود این که حدود ۱۰ درصد از جمعیت انسان‌ها چپ دست هستند اما این افراد به دلیل وضعیت‌شان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، شیطانی خوانده شدند و حتی به جادوگری متهم شدند.

در حقیقت ریشه لغت انگلیسی «sinister» به معنی گناهکار از چپ یا چپ دست می‌آید. طی دهه‌های گذشته چندین نظریه مطرح شد تا توضیح دهد چرا برخی از #چپ_دست هستند. یکی از آنها دلیل چپ دست بودن افراد را استرس مادران در هنگام بارداری توصیف می‌کند.

دانشمندان در دهه ۱۹۸۰ به این نتیجه رسیدند که تمایل ما برای استفاده از دست چپ یا راست قبل از به دنیا آمدن مشخص می‌شود؛ بررسی‌های فراصوتی نشان داد که این پدیده در هفته هشتم بارداری رخ می‌دهد. از هفته سیزدهم بارداری، جنین در رحم مادر شروع به مکیدن انگشت شست دست راست یا چپ می‌کند. 

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که راست دست بودن یا چپ دست بودن فرد به مغز ربطی ندارد؛ جواب این معما در نخاع است. دانشمندان از دانشگاه بوشوم در کنار محققانی از هلند و آفریقای جنوبی توانستند فعالیت ژنتیکی در نخاع شناسایی کند که در رحم به صورت نامتقارن اتفاق می‌افتاد. این امر می‌تواند باعث راست دست یا چپ دست بودن فرد شود.

حرکت کردن دست و بازو در مغز در ناحیه‌ای به نام قشر حرکتی شروع می‌شود. این قشر سیگنال‌هایی را به نخاع می‌فرستند که به حرکت ترجمه می‌شوند. محققان متوجه شدند قشر حرکتی و نخاع تا هفته پانزدهم رشد جنین در رحم مادر با یکدیگر ارتباط ندارند اما راست دست بودن یا چپ دست بودن پیش از این مشخص شده است. به عبارت دیگر قبل از این که مغز کنترل بدن را به دست بگیرد، جنین می‌تواند شروع به حرکت کردن کند و سمت دلخواهش را انتخاب کند.

 

مترجم: هانا حیدری

منبع: sciencealert  Journal eLife 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close