اخبار بروجرد

آتش سوزی‌های عمدی تالاب بیشه دالان مهمترین چالش زیست محیطی بروجرد است  

روزهای بروجرد– رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: مهمترین چالش زیست محیطی شهرستان در بخش طبیعی، تغییر کاربری و تبدیل اراضی و مراتع به خصوص در حاشیه تالاب بیشه دالان است که افرادی برای رسیدن به این مقصود به آتش سوزی های عمدی در حاشیه این تالاب اقدام می کنند.

اصغر بلکی وند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برخی افراد به منظور افزایش غیر مجاز مساحت اراضی زراعی خود اقدام به آتش زدن مراتع و بیشه زارهای مجاور نموده، که همواره مورد برخورد قانونی در این خصوص قرار می گیرند.

وی افزود: با هر آتش سوزی که در تالاب رخ می دهد علاوه بر تخریب این زیستگاه ارزشمند، شماری از جانوارن و  پرندگان این منطقه تلف و  تعدادی از پرندگان نیز مجبور به مهاجرت می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با اشاره به اجرای هوشمندسازی پایش تالاب بیشه دالان گفت: این هوشمندسازی نقش مهمی در نظارت مستمر و برخورد با تخلفات محیط زیستی و تهدیدهای تالاب بیشه دالان از طرف افراد سودجو و یا ناآگاه به ارزش‌های این تالاب دارد. 

بلکی وند گفت: حفاظت از تالاب با نصب دوربین‌های نظارتی آنلاین در تالاب بیشه دالان باعث می شود تا با دریافت اولین تصاویر آنلاین از موارد شروع آتش‌سوزی در این تالاب ، بلافاصله نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در محل آتش سوزی حاضر شوند و قبل از انتشار وسیع و ایجاد خسارت ، آتش سوزی را مهار کنند.

بیشه دالان با مساحت عمومی حدود ۹۱۳ هکتار در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرار گرفته ‌است.این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجری ‌است که برخی ماه های سال را در این منطقه می‌گذرانند، علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. 

پرندگان آبزی و کنار آبزی( از جمله انواع مرغابی، حواصیل و اگرِت، لک لک )، خزندگان (مار، لاک‌پشت، لاسرتا )، پرندگان شکاری (شاهین، قرقی، عقاب طلایی، سارگپه  ) ،گرگ، شغال ، روباه، گراز، خرگوش و  سگ آبی  از جمله حیواناتی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند.

به دلیل استفاده بی رویه از  منابع آبی اطراف این آبگیر و نیز رعایت نکردن حق آبه ی زیست محیطی و همچنین تغییر غیرمجاز کاربری اراضی، تالاب بیشه دالان در سالهای اخیر مورد تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن به ۴۵۰ هکتار کاهش یافته‌است

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close