اخبار جهان

تاجیکستان یک فرودگاه قرقیزستان را گلوله‌باران کرد» بیشکک از توافق آتش بس خبر داد 

روزهای بروجرد– قرقیزستان روز جمعه ارتش تاجیکستان را به گلوله باران یک فرودگاه مرزی متهم کرد. تنش‌ها میان این دو کشور همسایه در روزهای گذشته به شدت بالا گرفته است.

به گزارش یورونیوز، گارد مرزی قرقیزستان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تاجیکستان یک فرودگاه در شهر باتکن و مناطق اطراف آن را آتش توپخانه هدف قرار داده است. همزمان قرقیزستان از توافق آتش بس بین دو کشور پس از درگیری های اخیر که بیش از سی زخمی بر جای گذاشته است خبر داد. این آتش بس از ساعت چهار عصر به وقت محلی به اجرا در آمده است.

تاجیکستان و قرقیزستان که هر دو از اعضای پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه هستند، در سال‌های گذشته همواره مناقشه‌های مرزی مشابهی را تجربه کرده اند. 

منابع رسمی تاجیکستان و ازبکستان دو روز پیش اعلام کردند در جریان تبادل آتش میان مرزبانان دو کشور، دو سرباز تاجیک جان خود را از دست دادند. در جریان این درگیری‌ها، دست‌کم ۱۹ نظامی و غیرنظامی از هر دو کشور زخمی شدند. 

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین و در حالیکه به نظر می‌رسد نقش راهبری (هژمونیک) روسیه در منطقه کاهش یافته، بالا گرفتن تنش میان ارمنستان و آذربایجان از یک سو و قرقیزستان و تاجیکستان از سوی دیگر، نگرانی از شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ‌ در قفقاز و آسیای میانه را دوچندان کرده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close