اخبار بروجردلرستانویژه ها

رییس سازمان مدیریت لرستان: سدهای «آبسرده» و «مخمل‌کوه» نیازمند منابع مالی هستند

روزهای بروجرد- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه سدهای «آبسرده» و «مخمل‌کوه» نیازمند منابع مالی هستند، گفت: هلدینگ‌های بزرگ ملزم به سرمایه‌گذاری در لرستان شوند.

سمانه حسن پور در شورای برنامه ریزی لرستان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان لرستان بحث منابع آبی است در صورتی که در مهم‌ترین اهداف سند آمایش استان منابع آبی مدنظر بوده ولی ما از حوزه آبخیر کرخه که ۳۲ درصد سهم از حوزه داریم فقط ۲۱ درصد سقف منابع داریم.

وی تصریح کرد: در حوزه آبخیز کارون که ۲۷ درصد سهم داریم فقط سه و نیم درصد سهم از منابع آبی آن را داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه ما پیش‌بینی‌ها و مطالعاتی در همین راستا انجام داده‌ایم، افزود: برای آبی کردن زمین‌های موجودمان بر اساس مطالعاتی که به کمک دستگاه‌های اجرایی انجام شده حداقل دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم و اگر قرار باشد تمام پتانسیل‌های زمین‌های کشاورزی، به اراضی آبی تبدیل شوند شش و نیم میلیارد متر مکعب آب به استان لرستان باید اختصاص داده شود.

حسن پور با بیان اینکه یکی از معضلات استان پروژه‌های نیمه تمام میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهار داشت: تصویب لایحه مشارکت در بخش خصوصی به نوعی می‌تواند به لرستان کمک کند تا پروژها به سرانجام برسند و به مردم خدمت‌رسانی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان داشت: در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای باید احکام برنامه هفتم توسعه کشور با توجه به برنامه آمایش سرزمین، برای مناطق محروم و کم برخوردار در دستور کار قرار بگیرد.

حسن‌پور یادآور شد: سدهای «آبسرده» و «مخمل‌کوه» که زیربنای توسعه آنها دیرتر شروع شد باید در دستور کار تأمین اعتبار قرار گرفته و برای جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس به ویژه مناطق لرستان که بیشترین سهم را هم دارد در برنامه هفتم برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: هلدینگ‌های بزرگ باید ملزم به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار استان فعالیت داشته باشند که این امر تاکنون اتفاق نیفتاده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان بیان کرد: امیدواریم در امر برنامه هفتم توجه، تأسیسات آبی مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر مورد توجه قرار گرفته و حداقل ۲۵ درصد آب‌های این استان‌ها برای خود استان مهیا شود.

حسن پور افزود: حدود ۷۳۵ کیلومتر خطوط انرژی اعم از گاز، نفت و پتروشیمی از استان لرستان عبور می‌کند و باید از این ظرفیت در راستای توسعه استان صورت بگیرد.

وی گفت: استان‌هایی مثل لرستان دارای بیشترین مهاجر فرستی در کشور هستند، سالانه ۱۲ هزار لرستانی از استان مهاجرت می‌کنند و باید سهم بیشتری از اعتبارات صندوق توسعه ملی را داشته باشیم.

 

 

منبع: مهر

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close