اخبار بروجرد

استحکام بخشی پل‌های تاریخی لرستان نیازمند اعتبارات ملی/ تنها شهر ملی ما در زمینه معرفی صنایع‌دستی در استان بروجرد است

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه استحکام‌بخشی پل‌های تاریخی استان نیازمند اعتبارات ملی است، از ایجاد موزه تخصصی نگهداری اشیا تاریخی خبر داد.

عطا حسن پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق گفته باستان‌شناسان پل‌های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستان‌شناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل‌ها هر کدام به عظمت و ویژگی خاص آنها اشاره کرده‌اند.

استحکام بخشی پل‌های تاریخی لرستان نیازمند اعتبارات ملی

وی عنوان کرد: به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل «گاومیشان» پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض‌تر است و بلندترین پل جهان باستان «کلهر» معمولان است که در تنگنای عرض دره‌ای ۹۱ متری با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احداث شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند، همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه هستند که دو مورد از آن شامل پل» کلهر» معمولان و «کشکان» خرم‌آباد است و هر پایه از پل «کشکان» به اندازه یک آپارتمان عظمت و ماندگاری دارند.

حسن پور افزود: بزرگترین سازه‌های آبی تاریخی لرستان پل‌ها هستند که متأسفانه در سیل اخیر دچار خسارت شدند لذا برای استحکام‌بخشی آنها نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم، از طرفی بروز همین سیل را گواهی بر استواری پایدار شاهکار پل‌های تاریخی لرستان دیدیم که فقط یک پایه از پل تاریخی «کشکان» کج شد و مابقی با خسارت جزئی هنوز استوار هستند.

راه‌اندازی موزه تخصصی نگهداری اشیا تاریخی

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آثار مفرغی که حدود ۵ هزار سال پیش از آلیاژ مفرغ در لرستان تولید شده‌اند و در طول این مدت همواره با نگاه آئینی اسطوره‌شناسی و فرهنگی ساخته شده‌اند که هنوز هم طی کاوش‌های باستان‌شناسی از دل معابد، گورستان‌ها و… به‌دست می‌آیند و همه در گنجینه پیشرفته قلعه «فلک‌الافلاک» نگهداری می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه موزه «لوور» پاریس به خاطر وجود اشیا مفرغی لرستان پربازدید است، عنوان کرد: آثار فاخر مفرغی و تاریخی لرستان نیازمند موزه‌ای درخور شأن این آثار است و فقط گنجینه قلعه «فلک‌الافلاک» برای نگهداری و نمایش این ۱۷ هزار شیء تاریخی متنوع و فاخر کفایت نمی‌کند.

حسن پور اضافه کرد: در همین راستا استاندار لرستان و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قول مساعد داده‌اند که برای راه‌اندازی موزه‌ای تخصصی به منظور نگهداری این اشیا اقدام کنند و در صورت تأمین اعتبار، موزه باستان‌شناسی لرستان در ایام عید نوروز در باغ «گلستان» مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه «فلک‌الافلاک» افتتاح خواهد شد.

وجود ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی در بروجرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همچنین خانه‌های تاریخی لرستان یکی از ظرفیت‌های مهم در راستای توسعه گردشگری محسوب می‌شوند و بیشترین بافت تاریخی استان ما به لحاظ حجم واقع در شهر بروجرد است که ۲۸۰ هکتار مساحت دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: بافت تاریخی بروجرد به ثبت ملی رسیده است که این خانه‌های فاخر حتی دارای حمام از دوره قاجار هستند و قطعاً با این قدمت و معماری خاص و زیبا به منظور ایجاد رغبت در گردشگران برای اقامت نقش مؤثری دارند لذا امیدواریم با واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری در این حوزه باشیم.

حسن‌پور عنوان کرد: برخی از خانه‌های تاریخی بروجرد هم به عنوان خانه صنعت صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی متمایز شده‌اند مانند خانه چوب و خانه نساجی بروجرد و… و. که خود ظرفیتی برای گردشگری صنعتی محسوب می‌شود.

کمبود مواد اولیه برای صنعتگران

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بیش از شش هزار صنعت‌گر در رشته‌های مختلف این حوزه مشغول به فعالیت هستند، از این تعداد دو هزار صنعت‌گر فعال داریم، دو هزار نیمه فعال و دو هزار صنعت‌گر نیز متأسفانه این هنر را کنار گذاشته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل صنعت‌گران و هنرمندان صنایع‌دستی ما تهیه مواد خام اولیه است. به عنوان مثال فلز ورشو مدتهاست که وارد ایران نمی‌شود و قلم زن‌های چیره‌دست ما ناگزیر هستند روی سینی‌های قدیمی قلم‌زنی کنند.

حسن پور عنوان کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی ما به‌صورت چمدانی است و متأسفانه هنوز بنگاه‌ها و تعاونی‌هایی که به شکل حجمی این محصولات را صادر کنند وجود ندارد و امیدواریم با ورود بخش خصوصی و معرفی شایسته صنایع‌دستی لرستان از جمله گلیم، ماشته و صنایع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی لرستان و… و. به صادرات موفق و برند سازی در خوری از این ظرفیت‌ها برسیم.

وی ادامه داد: تنها شهر ملی ما در زمینه معرفی صنایع‌دستی بروجرد است که تحت عنوان شهر ملی «ورشو» در سطح کشور برند محسوب می‌شود و امیدواریم با همت بیشتر اداره‌کل میراث‌فرهنگی و خود صنعت‌گران لرستانی مابقی رشته‌های صنایع‌دستی لرستان معرفی و برند سازی خواهند شد.

منبع: مهر
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close