نجوم و کیهان شناسی

توضیحات “آژانس فضایی اروپا” در مورد یک کهکشان مارپیچی

روزهای بروجرد– “تلسکوپ فضایی هابل” در ماه گذشته، منظره یک کهکشان مارپیچی زیبا را به تصویر کشید که با درخشش دو ستاره مجاور مزین شده است.

به گزارش اسپیس، کهکشان “NGC 5495” در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. در سمت چپ بالای مرکز کهکشان و در سمت راست، اجرام آسمانی جواهرمانندی دیده می‌شوند. این اجرام درخشان، ستارگانی در کهکشان راه شیری هستند که کهکشان اصلی زمین است و مانند NGC 5495، یک کهکشان مارپیچی به شمار می‌رود.

“آژانس فضایی اروپا”(ESA) در مورد این تصویر جدید از NGC 5495 که در ۲۶ سپتامبر منتشر شد، توضیحی نوشت که در مورد بازوهای مارپیچی کهکشان شرح می‌دهد. ۶۰ درصد از کهکشان‌ها، کهکشان‌های مارپیچی هستند. این بدان معناست که بیشتر ستارگان کیهان در کهکشانی مانند راه شیری یا کهکشانی مانند آنچه در تصویر جدید “تلسکوپ فضایی هابل”(Hubble Space Telescope) دیده می‌شود، قرار دارند.

به گفته مقامات آژانس فضایی اروپا، NGC 5495 یک “کهکشان سیفرت”(Seyfert galaxy) است. کهکشان‌های سیفرت، کهکشان‌هایی هستند که در هسته خود فعالیت دارند. نورانی‌ترین نمونه از یک هسته فعال کهکشانی، “اختروش”(Quasar) نام دارد که درخشان‌ترین جرم در جهان شناخته شده است. این نوع قلب درخشان کهکشانی، از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم نیرو می‌گیرد که ستاره‌شناسان معتقدند در مرکز بیشتر کهکشان‌های کیهان قرار دارد.

هنگامی که این حفره‌های گرانشی مواد زیادی را در اطراف خود جمع می‌کنند، مواد گرم می‌شوند و شروع به درخشش می‌کنند. کهکشان NGC 5495 در رده اختروش‌ها قرار نمی‌گیرد اما همچنان یک هسته فعال کهکشانی متحرک در نظر گرفته می‌شود.

کهکشان NGC 5495 دیدنی است زیرا به راحتی جهت‌گیری می‌کند و به هسته و بازوهای مارپیچی امکان می‌دهد تا به وضوح قابل مشاهده باشند. اگرچه کهکشان از این منظر خیلی قابل مشاهده نیست اما احتمالا در هاله‌ای قرار دارد که درست در بالا و زیر قرص کهکشانی قرار گرفته است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close