اخبار جهان

انتخابات آمریکا؛ پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان/ ثبت بالاترین میزان مشارکت در ۵۰ سال گذشته

روزهای بروجرد– ۲۴ ساعت بعد از پایان رای‌گیری، نتایج از برتری نسبی اما رو به پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان و تساوی در تصاحب سنای آمریکا حکایت دارد که البته به نفع دموکرات‌ها تعبیر خواهد شد چرا که ۵۰-۵۰ شدن سنا با توجه به در دست داشتن کاخ سفید، به معنای برتری دموکرات‌ها با «رای حرف آخر» معاون ریاست جمهوری (کامالا هریس) است.

An election worker arrives with ballots to be tabulated inside the Maricopa County Recorders Office, Wednesday, Nov. 9, 2022, in Phoenix. (AP Photo/Matt York)

به گزارش ایسنا، بر مبنای بررسی دو موسسه ان‌یی‌پی – ادیسون و از طریق خبرگزاری رویترز (NEP/Edison via Reuters) ، در رقابت مجلس نمایندگان که هر ۴۳۵ کرسی آن به رای گذاشته شده بود، جمهوری‌خواهان تاکنون ۲۱۰ کرسی گرفته‌اند و دموکرات‌ها ۱۹۲ کرسی.

حد نصاب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ۲۱۸ کرسی است. بدین‌ترتیب جمهوری‌خواهان باید دست کم در ۱۰ حوزه انتخاباتی دیگر پیروز شوند. رویدادی که با توجه به وضعیت فعلی شمارش‌ها و آرایش حزبی حوزه‌های انتخاباتی، بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

با این حال، کسب اکثریت مجلس نمایندگان برای جمهوری‌خواهان کمتر از انتظارات آنها خواهد بود و احتمالا این حزب تنها با برتری ۵-۸ کرسی اکثریت را از دموکرات‌ها خواهد گرفت.

سرنوشت اکثریت مجلس سنا به ماه دسامبر و ایالت جورجیا کشیده می‌شود

در حالی که تا غروب چهارشنبه نتایج شمارش آرا از تساوی ۴۸-۴۸ در مجلس سنا حکایت داشت، با مشخص شدن این که انتخابات سنا در ایالت حساس جورجیا در جنوب آمریکا به دور دوم خواهد رفت، سرنوشت اکثریت در این مجلس که ۱۰۰ کرسی دارد ممکن است تا اوایل ژانویه ۲۰۲۳ مشخص نشود.

مطابق قوانین ایالت جورجیا نامزدها برای کسب پیروزی در مرحله اول باید دست کم ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و این در حالی است که اکنون با توجه به شمارش بیش از ۹۶ درصد رای‌ها، رافائل ورناک، سناتور فعلی این ایالت که یک دموکرات است با ۴۹ درصد پیش است اما چون نتوانسته به ۵۰ درصد برسد باید حدود یک ماه دیگر – ۶ دسامبر – یک بار دیگر با رقیب جهموری‌خواه خود هرشل واکر رقابت کند.

واکر که پیش‌تر بازیکن سرشناس فوتبال آمریکایی بود از حمایت دونالد ترامپ برخوردار است.

در جریان انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۰ هم انتخابات مجلس سنا در جورجیا به دور دوم کشید و آنجا بود که رافائل ورناک توانست با شکست رقیب جمهوری خواه خود ضمن راه یافتن به مجلس سنا، تعداد کرسی‌های حزب خود را به عدد ۵۰ برساند و عملا اکثریت سنا را همزمان با پیروزی جو بایدن به دموکرات‌ها تقدیم کند.

اکنون به مرحله دوم کشیده شدن رقابت سنا در ایالت جورجیا می‌تواند یک‌بار دیگر سرنوشت اکثریت در مجلس سنا را تا اوایل ماه ژانویه آتی به تعویق بیاندازد مگر این که هر کدام از دو حزب بتوانند با تصاحب کردن کرسی‌های جدید توازن ۵۰-۵۰ فعلی در سنا را به نفع خود تغییر دهند.

علاوه بر جورجیا، نتایج انتخابات سنا در سه ایالت دیگر هم هنوز مشخص نیست؛ آلاسکا، آریزونا و نوادا.

از میان این ۳ کرسی یکی مربوط به ایالت آلاسکا است که به علت قوانین پیچیده و روش رای‌گیری در آن، نتایج نهایی ممکن است تا ۲۳ نوامبر (دو هفته دیگر) اعلام نشود اما از آنجا که در آلاسکا رقابت میان دو نامزد جمهوری‌خواه در جریان است، بنابر این فارغ از نتیجه نهایی، کرسی آلاسکا در سنا را باید متعلق به جمهوری خواهان دانست (این یعنی فعلا قرمزها ۴۹ و آبی‌ها ۴۸ کرسی).

– در جورجیا  رقابت میان رافائل ورناک – سناتور فعلی دموکرات – با هرشل واکر جمهوری‌خواه، به دور دوم کشیده شد و این دو باید یک بار دیگر در ۶ دسامبر آینده با هم رقابت کنند

– در نوادا هنوز شبکه‌های خبری آمریکایی چون سی‌بی‌اس که شریک بی‌بی‌سی است نتایج را بسیار نزدیک و غیرقابل نتیجه‌گیری می‌دانند

– در آریزونا  فعلا نامزد دموکرات‌ها پیش است اما همچنان پیش بینی نتیجه نهایی در این ایالت ممکن نیست.

با وجود کمتر از انتظار بودن نتایج برای جمهوری‌خواهان، ترامپ مدعی «یک پیروزی بزرگ» شد

دونالد ترامپ، که بر خلاف سنت روسای جمهوری پیشین آمریکا، در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره بسیار فعال و درگیر بود، مدعی شد که نتایج از یک «پیروزی بزرگ» برای او حکایت دارد.

او در اظهار نظری به رسانه‌های آمریکا گفته: «اگر چه انتخابات از برخی جهات مایوس‌کننده بود – اما تا آنجا که به من مستقیما مربوط می‌شد یک پیروزی بزرگ بود. در مجموع ۲۱۹ پیروزی در برابر ۱۶ شکست. کی توانسته تا حالا چنین نتایجی به دست آورد».

اشاره ترامپ به پیروزی نسبی نامزدهای مورد حمایت او در اردوی جمهوری‌خواهان است که در کسب کرسی‌های مجلس نمایندگان تا اینجا موفق بوده‌اند و احتمالا با مشخص شدن نتایج نهایی اکثریت شکننده‌ای (کمتر از ۱۰ کرسی برتری از میان مجموع ۴۳۵ کرسی) را در مجلس نمایندگان به دست خواهند آورد.

با این حال، از آنجا که از دست دادن اکثریت در یک یا هر دو مجلس کنگره پس از کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در چند دهه اخیر تقریبا همیشگی بوده است، آن طور که نتایج شمارش آرا تاکنون مشخص کرده است، جو بایدن در نخستین انتخابات کنگره پس از ورود به کاخ سفید، بسیار بهتر از دونالد ترامپ (در سال ۲۰۱۸) و باراک اوباما (در سال ۲۰۱۰) نتیجه گرفته است.

رسانه‌های آمریکا که پیش‌تر وقوع یک «توفان قرمز» در انتخبات کنگره به نفع جمهوری‌خواهان را پیش بینی کرده بودند اکنون می‌گویند مشارکت بالای زنان که با هدف مقابله با لغو قانون سقط جنین به پای صندوق ها رفتند، مانع از شکل گیری این موج شده است و نتایج را در بسیاری از ایالت‌ها به نفع حزب دموکرات رقم زده است.

جو بایدن: نتایج انتخابات باعث شد نفس راحتی بکشم

جو بایدن در نخستین حضور برابر دوربین‌ها و خبرنگاران پس از انتخابات گفت که با مشخص شدن نتایج توانسته نفس راحتی بکشد به خصوص که به گفته او «برخی از منکران صحت انتخابات» شکست خوردند.

بایدن گفت بعد از یورش حامیان دونالد ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه سال گذشته، بسیاری از رهبران جهان نگرانی ثبات و دوام دموکراسی درآمریکا بودند و از نظر او برگزاری آرام و مشارکت بالای مردم آمریکا در انتخابات روز گذشته نشان از «موثر و در حال کار کردن دموکراسی» در ایالات متحده است.

«آنها می خواستند بدانند آیا ایالات متحده ثبات خواهد داشت؟ آیا ما هنوز همان دموکراسی که همیشه بوده‌ایم هستیم؟»

بایدن در ادامه به نتایج حزب خود – دموکرات – در رای گیری اشاره کرد و گفت از آنجا که از دست دادن کرسی در کنگره برای رئیس جمهور تازه وارد و حزبش یک «اتفاق مرسوم» است اما دموکرات‌ها تاکنون کمتر از متوسط معمول برای روسای جمهوری گذشته کرسی از دست داده و این می‌تواند نشانی از عملکرد قوی حزب دموکرات در این انتخابات تلقی شود.

او در ادامه به از دست دادن قریب به یقین اکثریت در مجلس نمایندگان اشاره کرد و گفت اگر چه رابطه محدودی با کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت فعلی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، دارد اما آن طور که پیش می‌رود، اگر او به زودی جایگزین نانسی پلوسی در سمت ریاست مجلس نمایندگان شود، آماده همکاری با اوست و بنا دارد تلفنی با او گفتگو کند.

بادین درباره احتمال نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۴ و تلاش برای ماندن در کاخ سفید برای دور دوم گفت که بنا دارد به همراه همسرش – جیل بایدن – مدتی استراحت کند و بعد از روز شکرگزاری – ۲۴ نوامبر – در این باره فکر خواهد کرد و نتیجه را اوایل سال آینده – ۲۰۲۳ – اعلام کرد اما اگر اکنون از او بپرسند، تمایلش فعلا به نامزد شدن است.

کوین مک‌کارتی، جانشین احتمالی نانسی پلوسی کیست؟

آن طور که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تا غروب روز چهارشنبه – ۹ نوامبر – نشان داده، جمهوری‌خواهان خواهند توانست اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها بگیرند.

پست ریاست مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، سومین پست قدرتمند در هرم حکومت آمریکاست.

پس از رئیس جمهور و معاون او، رئیس مجلس نمایندگان کنگره قدرتمندترین چهره سیاسی آمریکا محسوب می‌شود.

اگرچه این پیروزی کمتر از انتظار جمهوری‌خواهان و تنها با اختلاف کمتر از ۱۰ کرسی شکل خواهد گرفت اما انچه مسلم است به زودی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ریاست این مجلس را از نانسی پلوسی دموکرات تحویل خواهد گرفت و او کسی نیست جز کوین مک‌کارتی.

دراین صورت، مک کارتی که از هم اکنون به طور رسمی رایزنی‌ها برای جلب حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه از ریاست خود را آغاز کرده، به زودی سومین فرد قدرتمند در هرم حکومت آمریکا خواهد شد.

کوین مک کارتی، ۵۷ ساله، یکی از نمایندگان بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان است.

او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی حوزه انتخاباتی بیکرزفیلد به مجلس نمایندگان راه یافت.

پس از ورود به کنگره  مک‌کارتی توانست جایگاه خود در حزب جمهوری‌خواه را مستحکم و ارتقأء دهد به طوری که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ او ریاست مجلس نمایندگان را که در آن سالها اکثریت آن با جمهوری خواهان بود به دست بگیرد.

بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند، او به رهبر اقلیت در این مجلس بدل شد هر چند روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهور وقت – دونالد ترامپ – برقرار کرد به طوری که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ از او به نام «کوین من» یاد می‌کند.

با این حال در جریان یورش ششم ژانویه به کنگره از سوی حامیان دونالد ترامپ، بنا بر گزارش‌ها، کوین مک‌کارتی از دونالد ترامپ در جریان یک تماس تلفنی تند و پر حرارت خواسته بود که حامیانش را از ورود و حمله به ساختمان کنگره بازدارد.

هر چند تنها چند روز بعد از یورش ۶ ژانویه، مک کارتی و دونالد ترامپ با هم در اقامتگاه لوکس مارالاگو دیدار کردند و عکسی به نشانی صلح و اتحاد گرفتند.

میزان مشارکت شهروندان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر – «چشمگیر» و بالاترین در نیم قرن گذشته گزارش شده است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close