اخبار ایران

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و انتقاد تند از عربستان

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس همانند نشست‌های قبلی ناشی از فشار سعودی صادر شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست یکصد و چهل وهفت وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد: بیانیه پایانی این نشست همانند نشست‌های قبلی فاقد درک واقع بینانه از تحولات پیرامونی و در تداوم عناد و فشار سیاسی رژیم سعودی بر سایر کشور‌های این شورا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه برخی اعضای شورا متاثر از فشار رژیم سعودی، همچنان دلباخته پروژه شکست خورده ایران هراسی هستند، این سوال را مطرح ساخت که پیگیری این روند اشتباه طی دهه‌های گذشته تا کنون چه دستاوردی برای ثبات و امنیت منطقه‌ای داشته است؟

خطیب‌زاده در ادامه در خصوص رویکرد عربستان سعودی افزود: رژیم عربستان با گروگان گرفتن شورا و اجلاس‌های آن و تحمیل دیدگاه‌های ویرانگر خود، نفرت و خشونت را در منطقه ترویج می‌کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در واکنش به ادعاهای این شورا در خصوص مرتبط ساختن موضوعات غیر مرتبط به برجام و طرح ادعا‌هایی مضحک، تاکید کرد: همانطور که بار‌ها گفته شده‌است، برجام توافقی میان ایران و اعضاء دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان بوده که یکبار مذاکره شده و مهر و موم گردیده و همانقدر که موضوعات منطقه ما به کشور‌های فرامنطقه‌ای مرتبط نیست، تلاش رژیم سعودی برای وارد کردن این شورا به موضوعاتی که از اساس به این شورا نامربوط است، بی نتیجه بوده و تنها از این کشور چهره متوهمی نزد جهانیان ترسیم می‌کند.

خطیب زاده همچنین افزود: برخی کشور‌های شورا با خرید‌های کلان نظامی و پذیرش میزبانی پایگاه‌های خارجی و بازکردن پای رژیم صهیونیستی و خیانت به آرمان فلسطین باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با تاکید مجدد بر اینکه جزایر سه گانه جز لاینفک حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است از کشور‌های شورا خواست به جای صدور بیانیه‌های منسوخ شده به واقعیات منطقه توجه کرده و رویکرد‌های خود را از اتهام زنی‌های بی حاصل به سمت گفتگو و همکاری منطقه‌ای سوق دهند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close