اخبار جهانگوناگون

بارورسازی ابرها و استفاده از انرژی خورشید در تصفیه آب دریا در امارات

یورونیوز: در این شیوه، ذرات نمک سدیم و پتاسیم که با هواپیما در هوا منتشر می‌شوند قطرات ریز آب را جذب می‌کنند و قطرات سنگین‌تری می‌سازند که از آسمان فرو می‌بارند.

همزمان جمعی از پژوهشگران بین‌المللی برای بهبود فرایند بارورسازی ابرها در حال فعالیت‌اند. سفیان فرح، کارشناس هواشناسی و بارورسازی ابر می‌گوید این کار بازدهی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در افزایش بارش دارد و در شرایط مساعد ممکن است این میزان به ۲۵ درصد هم برسد.

وی می‌افزاید: «با یک ساعت کارِ بارورسازی روی هر کیلومترِ مکعب از آسمانِ ابری حدود ۵۰۰ تن آب حاصل می‌شود، می‌بینید که می‌توان از ۱۰۰ هزار کیلومتر مکعب هوا، آب نسبتا زیادی استخراج کرد.»

در ماه‌های گرم احتمال بارش کمتر هم هست، بنابراین حدود ۹۰ درصد آب آشامیدنی دُبی از آب دریا تهیه می‌شود. تسهیلات آب‌شیرین‌کنِ این شهر روزانه حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب آب دریا را نمک‌زُدایی می‌کند.

ونسا فرناندزممبریلرا، عضو هیئت مدیرهٔ تسهیلات تصفیهٔ آب او.اند.ام است که با عبور دادن آب دریا از مجموعهٔ صافی‌هایی آن را به آب شرب تبدیل می‌کند. او می‌گوید:«فرآیند تصفیهٔ آب دریا ازآن‌رو بسیار مفید است که ۹۸ درصد آب روی زمین آب شور دریاست، و ما با کمبود شدید آب آشامیدنی روبه‌رویم. و طبق برنامهٔ سازمان ملل هدف این سازمان آن است که تا سال ۲۰۳۰ همگان به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند.»

امروز حدود ۲/۴ میلیارد نفر از آب آشامیدنی و پاک محروم‌اند. در آینده نیز ۶ میلیارد نفر با کمبود آب روبه‌رو خواهند بود. بنابراین انواع فناوری‌های تازه در فرآیند تصفیهٔ آب به کار گرفته می‌شوند. 

سفیان فرح دربارهٔ تصفیه‌خانه‌ای که با صفحات آبی و خورشیدی آب آشامیدنی فراهم می‌کند می‌گوید: «ما هوای محیط را به درون می‌کشیم و بعد این هوا در تماس با نوعی نم‌گیرِ ویژه قرار می‌گیرد که فقط مولکول‌های H2O خالص را جذب می‌کند و ما با انرژی گرمایی که از تابش خورشید می‌گیریم این مولکول‌ها را از حالت گاز به حالت مایع در می‌آوریم و بعد برای طبیعی‌شدن آب مقداری املاح به آن اضافه می‌کنیم.»

پژوهشگران همچنین در طرحی آزمایشی آب تبخیرشدهٔ روی سطح دریا و دریاچه‌ را جذب می‌کنند و از آن برای آبیاری و دیگر مصارف بهره می‌برند. این شیوه همچنین مصرف انرژی را در فرآیند تصفیه آب کاهش می‌دهد.

سعید الحسن، مبدع این طرح دربارهٔ آن می‌گوید: «این فناوری نه فقط در مناطق خشک بلکه هرجا که تبخیر شدید روی بدهد، مثل موج گرمایی که سال گذشته رطوبت نقاطی از اروپا را گرفت، مفید است.»

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close