اخبار ایران

رییس انجمن داروسازان تهران: نگران کمبود دارو در سال آینده هستیم/ بودجه در نظر گرفته شده نیمی از «بازار دارو» را هم تامین نمی‌کند

روزهای بروجرد– رییس انجمن داروسازان تهران درباره وضعیت دارو در سال آینده اظهار داشت: هم نگران کمبود دارو هستیم و هم اینکه با اجرای طرح دارویار و به نحوی آزادسازی نسبی قیمت داروها و یا خارج کردن دارو از ارز های ارزان انجام گرفت، مشکل نقدینگی وارد کنندگان دارو و مواد اولیه دارو را یادآور می شود که علی رغم همه هشدار های داده شده عملا هیچ اقدام عملی برای تامین منابع مالی کم بهره برای تولید کنندگان دارو صورت نگرفته است. می شود گفت که در مجموع چشم انداز ما نسبت به وضعیت دارو در سال آینده همراه با نگرانی است.

 

در زمینه مدیریت نظام سلامت، نه تنها سیاست روشن دراز مدت و کوتاه مدت بلکه سیاست میان مدت هم نداریم

دکتر حمید خویی در خصوص وضعیت دارو اظهار داشت: به نظر من مشکل اصلی این است که ما در تامین داروهای مورد نیاز مردم و به طور کلی در زمینه مدیریت نظام سلامت، نه تنها سیاست روشن دراز مدت و کوتاه مدت بلکه سیاست میان مدت هم نداریم. اگر از برنامه ریزان و مجریان نظام سلامت بپرسیم که در سه ماه آینده اوضاع چگونه خواهد بود و نه در یک سال آینده، به سختی می توانند براساس داده های عینی و مطمئن به این سوال پاسخ بدهند. آن چیزی که مسلم است این است که بودجه ای که برای دارو در ۱۴۰۲ تامین شده است نیمی از حداقل عددی است که سازمان غذا و دارو و برنامه ریزان دارویی برای تامین کف بازار دارویی کشور در نظر گرفته اند. این مساله با این پیش فرض است که اگر یک اتفاق فوق العاده ای مثل موج جدیدی از کرونا پیش نیاید چون دو سال پیش که مساله کرونا پیش آمد تامین داروهای کرونا و واکسن های ضد کرونا تقریبا بیش از نیمی از بودجه دارویی کشور را بلعید و سیاستگذاران دارو مجبور بودند که اولویت را برای تامین داروهای کرونا مثل رمدسرویر قائل شوند. این داروها در ماه های اول شیوع کرونا از طریق واردات تامین می شد و عملا بخش مهمی از عرضه دارو را می بلعید.

بودجه ای که برای دارو در نظر گرفته شده است به زور می تواند نیمی از بازار دارو را تامین کند

نگران کمبود دارو هستیم

چشم انداز ما نسبت به وضعیت دارو در سال آینده همراه با نگرانی است

وی افزود: بر فرض اینکه هیچ اتفاقی از این دست رخ ندهد باز هم بودجه ای که برای دارو در نظر گرفته شده است به زور می تواند نیمی از بازار دارو را تامین کند. این مساله ای است که هم مدیر کل دارو و هم رییس سازمان غذا و دارو در این رابطه هشدار داده است اما متاسفانه گوشی برای شنیدن وجود ندارد. به نظر من با این شرایط هم نگران کمبود دارو هستیم و هم اینکه با اجرای طرح دارویار و به نحوی آزادسازی نسبی قیمت داروها و یا خارج کردن دارو از ارز های ارزان انجام گرفت، مشکل نقدینگی وارد کنندگان دارو و مواد اولیه دارو را یادآور می شود که علی رغم همه هشدار های داده شده عملا هیچ اقدام عملی برای تامین منابع مالی کم بهره برای تولید کنندگان دارو صورت نگرفته است. یعنی نظام های بانکی باید وام های ارزان برای تامین نقدینگی ریالی صنایع را در اختیار آن ها قرار بدهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. می شود گفت که در مجموع چشم انداز ما نسبت به وضعیت دارو در سال آینده همراه با نگرانی است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید سلامت حق آحاد مردم است و تامین این سلامت وظیفه دولت است

دکتر خویی در خصوص اینکه کدام گروه ها بیشتر با مشکلات کمبود دارو مواجه هستند؟ اظهار داشت: به هر حال هر بیماری به عنوان یک شهروند ایرانی اگر نیازی به دارو داشته باشد طبق قانون اساسی باید این دارو برایش تهیه شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید که سلامت حق آحاد مردم است و تامین این سلامت وظیفه دولت است. این گروه بندی که داروی این ها کمتر است یا آنها خیلی درست نیست. هر دارویی که در بازار با کمبود روبرو شود بحثی جدی است. ولی برخی از دارو ها در دسته دارویی تعریف می شوند و ممکن است اگر یک قلم نباشد پزشک بتواند نوع دیگری را تجویز و جایگزین کند اما حیات بیماران خاص وابسته به داروهایی است که اگر نباشند به راحتی قابل جانشینی و تغییر نیست؛ مثل بیمارانی که ام اس دارند یا بیمارانی که پیوند عضو و پیوند کلیه دارند. کمبود های دارویی می تواند در این بیماران هزینه های سنگین تری را ایجاد کند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close