اخبار بروجرد

میزان فرسایش خاک در بروجرد ۱۰ تن در هکتار است

روزهای بروجرد- سرپرست اداره منابع طبیعی بروجرد گفت: میزان فرسایش خاک در همه مناطق استان مشابه نیست، در بروجرد این میزان در سال بین پنج تا ۱۰ تن در هکتار است.

یحیی کریمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: میزان رسوب خاک در بروجرد نیز متفاوت بوده اما بطور متوسط بین چهار تا ۶ تن در هکتار متغیر است، فرسایش خاک بستر تولید پوشش گیاهی را از بین می برد و رسوب تولید شده در دشت ها باعث کاهش تولیدات محصولات کشاورزی می شود.

وی با تاکید بر اینکه علمی ترین و کم هزینه ترین راه حفظ خاک انجام کارهای منابع طبیعی و آبخیزداری است، افزود: جنگل کاری و تقویت پوشش گیاهی، جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع، جلوگیری از تخریب و شخم زدن در جهت شیب در اراضی شیب دار از جمله عوامل موثر در این زمینه است.

سرپرست اداره منابع طبیعی بروجرد بیان کرد: انجام سازه های آبخیزداری از جمله ساخت بندهای سنگی – ملاتی و گابیونی نیز در پیشگیری از فرسایش خاک و نگه داشت آن موثر است.

کریمی با بیان اینکه آبخیزداری عاملی موثر در حفظ آب و خاک است، اضافه کرد: عملیات آبخیزداری سبب افزایش حاصلخیزی و رطوبت خاک می شود و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد شد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close