اخبار ایرانگوناگون

هنگام خرید ماشین سنگین به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

فرارو: امروزه در دوره ای زندگی می‌کنیم که به دلیل عدم ثبات اقتصادی بازار کشور، قیمت ماشین سنگین به قدری بالا رفته که خرید ماشین سنگین برای اکثر افراد مشکل شده است. در کنار این وضعیت، محدودیت در عرضه انواع کامیون های صفر کیلومتر، باعث گردیده تا افراد متقاضی خرید کامیون، به بازار دست دوم مراجعه نمایند. به دلیل اینکه برای خرید یک کامیون، نیاز به صرف هزینه بسیار زیادی است، در انتخاب مدل مورد نظر باید دقت فراوانی صرف بشود. انتخاب یک مدل اشتباه ممکن است دارای نقایص فراوانباشد و می‌تواند خسارت های مالی فراوانی را ایجاد کند.

برای پیشگیری از رخ دادن چنین وضعیت هایی، بر آن شدیم تا در یک مقاله جامع و کامل نکات خرید ماشین سنگین بپردازیم. در این صورت اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با این موارد دارید، ادامه این مقاله راهنما را از دست ندهید.

هنگام خرید ماشین سنگین به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید ماشین سنگین چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

موارد مختلف و متفاوتی را می توان گام خرید ماشین سنگین مد نظر قرار داد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تعیین هدف از خرید ماشین سنگین

مشخص نمودن هدف از خرید ماشین سنگین یکی از مهمترین نکات در این باره است. اینکه برای شما مشخص باشد تا به چه هدفی و برای چه کاربری و بازار هدفی اقدام به خرید ماشین سنگین میکنید، بسیار مهم است. زیرا با تعیین هدف از خرید کامیون و همچنین نوع باری که قرار است با خود حمل کند، اقدام به انتخاب بهترین مدل خواهیم نمود.

همانطور که میدانید، یکی از اهداف خرید ماشین سنگین، در حالتی است که بخش باری بر روی شاسی کامیون سوار شده است. این قسمت باری می‌تواند به صورت کمپرسی و یا ساده باشد.

مدل دیگری از کامیون ها، به حالت کشنده است که در این حالت بخش باری توسط یک قسمت اتصال دهنده به کشنده متصل می‌شود. مدل اول برای کاربری های در مسافت های کم به کار می‌رود. مدل دوم برای کاربری در مسافت های زیاد و همچنین در حجم بار بالاتر به کار می رود.

میانگین مسافت پیمایش شده در طول روز

اگر ماشین سنگین خریداری شده قرار است تا به طور مداوم در مسیرهای طولانی به فعالیت بپردازد، توصیه می‌شود تا از بین مدل های قوی تر و با امکانات رفاهی بیشتر، یک مدل را انتخاب نمایید. اما اگر کارکرد کامیون برای مسافت های کوتاه و سفرهای روزانه است، عدم بهره مندی از امکانات رفاهی کامل مانند وجود تخت خواب نیز مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

هنگام خرید ماشین سنگین به چه نکاتی توجه کنیم؟

اندازه و ظرفیت ماشین سنگین

در بازار فروش ماشین سنگین کشورمان به طور معمول، انواع کشنده در مدلهای شش چرخ و ده چرخ موجود هستند. با وجود اینکه آرایش های دیگری نیز می توانند در بازار کشور و همچنین بازارهای بین المللی وجود داشته باشند، مدل های ذکر شده در بالا طرفداران بیشتری دارند‌.

قبل از خرید ماشین سنگین بهتر است تا بین مدلهای شش و ده چرخ، انتخاب خود را نهایی نمایید. ممکن است برخی از شرکت های ارائه دهنده ماشین سنگین، کامیون های خود را در هر دو مدل ۶ و ۱۰ چرخ ارائه دهند، با این حال هر کدام از این مدل ها برای دسته ای از کاربری ها مناسب ترند. برای انتخاب بین این دو توصیه می‌شود تا به حوزه فعالیت خود توجه نموده و بهترین مدل را انتخاب نمایید.

حجم و قدرت موتور کامیون

اگر تمایل و حمل بارهای سنگین وزن دارید، خرید ماشین سنگین با قدرت بالا، موردی است که حتماً باید مد نظر شما قرار گرفته باشد. در بین مدل های مختلف کشنده های موجود در کشور از برند های مختلف، بازی های قدرتی گوناگونی وجود دارند. از انواع کشنده های ۳۰۰ تا ۴۰۰ اسب بخاری گرفته تمام مدل های ۴۰۰ تا ۵۰۰ اسب بخاری که در بازار ما بیشترین تنوع را دارند، اشاره نمود. در کنار آن ها مدل های قوی تر و قدرت بیش از ۵۰۰ اسب بخار نیز وجود دارند که برای کاربری های سنگین وزن، بهترین گزینه هستند.

نوع گیربکس مورد استفاده در ماشین سنگین

گیربکس استفاده شده در کامیون ها می توانند به مدل های دنده ای و اتوماتیک باشند. مدل های کلاسیک موجود در بازار همگی از نوع دنده ای هستند. با این حال در مدلهای جدید در وارد شده به بازار کشور مدل های اتوماتیک وجود دارند که زندگی با این مدل ها بسیار راحت تر از مدلهای با گیربکس دستی است‌.

نکته دیگری که در مورد گیربکس باید مد نظر شما قرار داشته باشد، بحث مدل کاربری آن است. بعضی از گیربکس ها، برای رانندگی در جاده های عمومی طراحی شده اند. به این گیربکس ها اصطلاحاً، گیربکس Fast می‌گویند. در طرف مقابل بسته حمل بارهای سنگین معادن و فضاهای کارگاهی داشته باشید، این گیربکس ها عملکرد خوبی نخواهند داشت. به جای آن باید از گیربکس های قدرتی که بالایی ندارند، استفاده نماییم.

توجه به سلامت شاسی و بدنه

در خرید ماشین سنگین، خصوصاً مدل های کارکرده، شاسی و بدنه کامیون را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داده و از نبود ایرادات جدی در این بخش ها اطمینان حاصل فرمایید‌.

هنگام خرید ماشین سنگین به چه نکاتی توجه کنیم؟

بررسی اسناد و مدارک و خلافی های کامیون

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید ماشین سنگین، اهمیت خود را نشان می‌دهد، بررسی اسناد و مدارک کامیون است. توصیه می‌شود تا این موارد را با دقت کامل مطالعه نمایید. زیرا این اسناد می‌توانند اطلاعات دقیقی را از گذشته ماشین سنگین مد نظر به شما ارائه دهند. همچنین تمامی اسناد و مدارک مربوط به خلافی و عوارض مختلف را به دقت مورد بررسی قرار بدهید. علت در این است که تمامی این موارد باید قبل از فروش نهایی کامیون توسط فروشنده، پرداخت شده باشند.

بررسی سوابق سرویس های صورت گرفته بر روی کامیون های دست دوم

سوابق سرویس های صورت گرفته بر روی کامیون های دست دوم، در صورت وجود، مدرک مهمی در تعیین ارزش آن کامیون خواهند بود. به کمک بررسی این مدارک می توان از وجود ایراد احتمال بر روی کامیون مطلع شده و قبل از خرید بررسی دقیق تری را در آن بخش انجام داد.

بررسی میزان خدمات پس از فروش ارائه شده توسط شرکت تولید کننده

در بازار ماشین سنگین کشور، مدل های مختلفی از کامیون و کشنده از برندهای مختلف دنیا، عرضه شده اند. با این حال قطعات و لوازم یدکی این کامیون ها به طور یکسان در کل کشور پخش نشده است. بدین ترتیب، توصیه می‌شود تا مدلی را انتخاب نمایید که از سطح مناسبی از خدمات پس از فروش را در کشور برخوردار باشد.

یک سوال مهم. ماشین سنگین چینی بخریم یا اروپایی؟

سوال بسیار مهمی که ممکن است ذهن افراد بسیار زیادی را خریدار و چه غیر خریدار به خود درگیر کرده باشد، این است که در بین مدل های موجود چینی و اروپایی، کدام مدل ها بهتر هستند؟ پاسخ باید بگوییم که هر کدام از این مدل ها معایب خاص خودشان را دارند. کامیون های اروپایی مدلهای نو و کم کارکرد در کنار بهره مندی از کیفیت بسیار بالا، از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. این امر باعث گردیده تا خرید این مدل ها برای بسیاری از افراد میسر نباشد‌‌. در شرایطی، برخی از افراد با وجود توانایی خرید این مدل ها، هزینه کردن این میزان مبلغ را توجیه پذیر نمی دانند.

در طرف مقابل، گزینه خرید ماشین سنگین چینی وجود دارد. این مدل ها معمولاً در مدل های صفر کیلومتر و کم کارکرد، مبلغ حدوداً ۵۰ درصد مدل های اروپایی قابل خریداری هستند. البته کیفیت و عمر مفید قطعات استفاده شده در این کامیون ها نیز به مراتب کمتر است. البته مدل هایی که جدیدا به بازار عرضه شده اند نسبت به کامیون های قدیمی چینی موجود در بازار همچون هوو و دانگ فنگ ۳۷۵، از قدرت و کیفیت بالاترین بهره می برند. در پایان این شما هستید که با توجه به بودجه خود، بهترین گزینه را برای خرید ماشین سنگین انتخاب خواهید کرد.

هنگام خرید ماشین سنگین به چه نکاتی توجه کنیم؟

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close