اخبار جهان

اولین تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و سعودی بعد از ۷ سال / توافق برای ملاقات و بازگشایی سفارت

روزهای بروجرد– وزیران خارجه ایران و سعودی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. این نخستین گفتگوی تلفنی دو وزیر خارجه بعد از قطع روابط دو کشور در ۷ سال گذشته است.

 

به گزارش عصرایران، وزیران خارجه ایران و سعودی در این مکالمه، از توافق برای دیدار با یکدیگر و افتتاح سفارتخانه ها در آینده نزدیک خبر دادند.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در یک گفتکوی تلفنی، ماه مبارک رمضان را به دکتر امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تبریک گفت. وزیر خارجه عربستان در این تماس تلفنی با اشاره به دستاوردهای مثبت نشست پکن، بر دیدار آتی وزرای خارجه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور تاکید کرد.

 امیرعبداللهیان در این گفتکو ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تاکید کرد.

وزارت خارجه ایران ادامه داد: وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار نمایند و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم سازند.

همچنین به گفته وزارت خارجه سعودی، وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی تماس تلفنی برقرار کرد. در ابتدای تماس، دو طرف به مناسبت ماه رمضان، به یکدیگر تبریک گفتند.

همچنین دو وزیر بر برگزاری دیدار دوجانبه در آینده نزدیک برای زمینه سازی بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های دو کشور توافق کردند.

   روابط ایران و سعودی

روابط ایران و سعودی ۸ سال قبل و بعد از حمله معترضان به سفارت سعودی در تهران و به آتش کشیدن آن قطع شد. حمله به سفارت سعودی در اعتراض به  اعدام شیخ نمر روحانی شیعه مخالف سعودی روی داد.

با این حال دو ماه قبل با میانجیگری چین، تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط توافق کردند.

 براساس این توافق، تهران و ریاض بعد از ۷ سال قطع رابطه، دوباره روابط دیپلماتیک برقرار می کنند. همچنین در کمتر از ۲ ماه نیز سفارتخانه های دو کشور در پایتخت های یکدیگر بازگشایی خواهد شد.

همزمان حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه پیش از این گفته بود: در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد. تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها را فراهم کنیم.

هفته گذشته نیز ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با ارسال نامه ای خطاب به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، از او برای سفر به عربستان سعودی دعوت و برای تقویت همکاری اعلام آمادگی کرد. این خبر از سوی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران اعلام شده است.

دفتر رئیس جمهور ایران هم قبل از این اعلام کرد سیدابراهیم رییسی آغاز ماه رمضان را به سران کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی یعنی ملک سلمان تبریک گفته است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close