اخبار بروجردگردشگری و میراث فرهنگیویژه ها

خانه های تاریخی بروجرد و سفری به گذشته های دور

روزهای بروجرد– خانه های تاریخی بروجرد سفری به گذشته های دور و زندگی مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها است.

ایرنا: شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان قرار دارد این شهرستان از سمت شمال به استان همدان از سمت شرق به استان مرکزی و از غرب و جنوب با خرم آباد و دورود هم مرز است.

بروجرد از مراکز تمدنی مهم در گذشته محسوب می شده که با وجود تپه های باستانی با قدمت هفت تا هشت هزار ساله در دوره اشکانی و ساسانی تشکیل شده است.

خانه تاریخی افتخارالاسلام طباطبایی

مربوط به دوره قاجار است که در بروجرد، خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی واقع شده‌ است، این خانه متعلق به یکی از روحانیون برجسته شهر و از خانواده سادات طباطبایی بروجرد به نام حاج افتخار الاسلام نبوی طباطبایی بوده‌ است، خانه در کوچه معروف به حاج افتخار در محله صوفیان واقع است که در زمان خود یکی از بزرگترین خانه‌های مسکونی شهر بوده و در حال حاضر از زیباترین منازل مسکونی قدیم در شهر بروجرد است.

بنای حاضر در حدود اوایل قاجاریه ساخته شده و مشتمل بر یک ورودی با سردری بزرگ و زیباست، در دولنگه چوبی بر آن نصب شده‌است که پس از عبور از فضای هشتی بر حیاط خانه وارد می‌شود، حیاط خانه از سه جهت با فضاهای معماری و از سمت غرب با دیوار بزرگ و قطور محصور است که با طاق نماهای نیم دایره کوچک و بزرگ و تزیینات زیبای آجر کاری و کاشی معرق نماسازی شده‌است.

خانه حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی

 معروف به خانه فرهنگ بروجرد یکی از خانه‌های تاریخی بروجرد است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، خانه حاج آقا کمال الدین نبوی در خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی واقع شده‌است، این خانه متعلق به حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی از روحانیون و از خانواده سادات طباطبایی بروجرد بوده‌است، برجستگی این خانه به خاطر آجرها، کاشی‌ها و در و پنجره‌های چوبی آن است، این خانه تاریخی در حال حاضر بعنوان موزه بروجرد است.

خانه بیرجندی یکی از خانه‌های تاریخی شهر بروجرد است که در دوره قاجار ساخته شده‌ و در کوی صوفیان قرار دارد. به دلیل مجاورت با سایر خانه‌های تاریخی، این خانه نیز بخشی از مجموعه طباطبائی‌ها محسوب می‌شود.

 

خانه مصری

 مربوط به دوره قاجار است و در بروجرد، خیابان صفا، کوچه میدان صفا، مجاور پارک صامتیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه آیت‌اله بروجردی(ره) 

معروف به خانه آقا یکی از خانه های تاریخی شهر بروجرد است که در دوره قاجار ساخته شده است و در خیابان صفا کوچه آیت‌اله بروجردی قرار دارد، شهرت این خانه به دلیل سابقه سکونت آیت اله بروجردی در آن است، خانه آقای بروجردی ۶۰۰ مترمربع زیربنا دارد و تولیت آن در اختیار نوادگان آیت‌الله بروجردی قرار دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: در ایام نوروز خانه های تاریخی بروجردی میزبان مسافران نوروزی است، شهرستان بروجرد دارای حدود ۵۰ خانه تاریخی است.

حسینی افزود: امسال برای ایام نوروز خانه تاریخی حاج آقا کمال به عنوان موزه مردم شناسی و فرهنگ بروجرد آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

وی اظهار داشت: خانه تاریخی افتخار الاسلام نیز یکی از زیباترین خانه های تاریخی با فضایی دلنشین و زیبا برای بازدید مسافران نوروزی آماده می باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: امسال در خانه تاریخی بیرجندی بازارچه موقت صنایع دستی راه اندازی شده که مسافران نوروزی می توانند با حضور در خانه بیرجندی از نزدیک با استادان و صنایع دستی بروجرد آشنا شوند.

حسینی افزود: خانه تاریخی مصری بروجرد نیز امسال به عنوان رستوران سنتی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

وی اظهار داشت: خانه تاریخی آیت اله بروجردی(ره) نیز در این ایام آماده بازدید مسافران نوروزی می باشد.

بروجرد دارای ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی است که خانه های تاریخی همگی در مرکز شهر و خیابان صفا قرار گرفته است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close