اخبار بروجردویژه ها

سبزیجات با طعم فاضلاب

کلثوم دلیران- سبزی ماده غذایی سرشار از ویتامین های روی، کلسیم، فسفات، منیزیم، پتاسیم و … است که روزانه کم و بیش بر سر سفره مردم یافت می شود.

آنچه در مصرف سبزیجات و صیفی جات اهمیت دارد سالم و بهداشتی بودن آن است که سلامت مصرف کنندگان را تضمین می کند.

یکی از تلخ ترین داستان های دنباله دار در بروجرد کاشت سبزیجات با آب فاضلاب و روان آب های سطحی است.

به گفته مسئولان امر در حال حاضر ۲۵ هکتار از اراضی حاشیه شهر بروجرد زیر کشت سبزیجات و صیفی جاتی هستند که اغلب موارد با فاضلاب شهری و روان آب های سطحی آبیاری می شوند.

نکته قابل تامل، کلاف بدون سرنخ این معضل حل ناشدنی بدست متولیان امر است که همه ساله به هنگام فصل کشت و برداشت تازه یادشان می افتد برای جلوگیری از کشت محصولات صیفی و سبزی چاره اندیشی کنند غافل از اینکه راهکارهایشان همیشه نوش دارو پس از مرگ سهراب است برای سلامت جان مردم.

دریغ که این قسمت خوشبینانه مسئله است و روی دیگر سکه، عدم پذیرش کشاورزان و پافشاری آنها بر کشت سبزیجات و بدتر از آن آبیاری این محصولات با فاضلاب شهری است.

این مهم بارها مورد بررسی مسئولان ارشد بروجرد قرار گرفته، اما تا کنون برای برون رفت از آن هیچ گونه راهکار کاربردی و اصولی پیش پای کشاورزان سبزی کار قرار نگرفته است.

این در حالیست که پیش از این نیز بارها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که ضمن جمع‌آوری شیوه آبیاری با فاضلاب، از استمرار روند کنونی جلوگیری کند.

کارشناسان امر معتقدند که استفاده از فاضلاب خام در آبیاری سبزیجات نه تنها باعث بروز برخی بیماریها از جمله وبا می‌شود، بلکه عوارض مختلفی ناشی از آلودگی‌های انگلی، میکروبی و سموم مواد شیمیایی را نیز در پی خواهد داشت.

به هر روی امید می رود متولیان امر با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و به این معضل که مخاطرات جدی برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت پایان بخشند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close