اخبار بروجرد

هفت نقطه بحرانی آتش‌سوزی در مراتع بروجرد شناسایی شد

روزهای بروجرد- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: همزمان با فصل گرما مواردی از آتش سوزی مراتع رخ می دهد و امسال نیز با توجه به بارش ها و بالا آمدن پوشش گیاهی، هفت نقطه بحرانی حریق در مراتع و منابع طبیعی بروجرد شناسایی شده است.

یحیی کریمی در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: هفت منطقه بحرانی حریق در مراتع شهرستان بروجرد شامل هیراب، آق‌بلاق، آبسرده، ورکوه، ونایی، شیخ میری و چغابل است.

او افزود: امسال در مراتع و منابع طبیعی شهرستان بروجرد ۸۰ کیلومتر آتش بر ایجاد شده و با یک تشکل مردم نهاد قرارداد دیده بانی بسته شده که به مدت چهار ماه در امر پیشگیری و اطفای حریق با منابع طبیعی شهرستان همکاری داشته باشد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ مورد آتش سوزی مراتع در شهرستان ثبت شد، بیان کرد: بعد از فصل برداشت محصول، کشاورزانی که نسبت به آتش زدن کاه و کلش زمین خود اقدام می کنند علاوه بر آسیب به خاک زراعی باعث سرایت آتش سوزی به مراتع اطراف می شوند.

کریمی با اشاره به اینکه از طرف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این خصوص هشدارهای لازم داده شده است، اضافه کرد: در پنج مرکز خدمات شهرستان بروجرد کلاس هایی با همین مضمون برای کشاورزان با همکاری ۲ دستگاه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهد شد.

او یادآور شد: برخی برای اینکه مراتع را به زمین زراعی تبدیل کنند به صورت عمدی به آتش زدن مراتع و از بین بردن پوشش گیاهی اقدام می کنند و در مواردی هم بدلیل اختلافات طایفه ای نسبت به آتش سوزی مراتع اقدام می شود که در هر ۲ صورت فرد مرتکب جرم شده و با تشکیل پرونده تحویل محاکم قضایی خواهد شد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: در مواردی نیز بر اثر بی احتیاطی گردشگران و روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن به صورت صحیح و کامل آن همزمان وزش باد باعث شروع آتش سوزی در ساعاتی بعد از خروج گردشگران می شود.

کریمی با تاکید بر ضرورت مشارکت همگانی در حفاظت از منابع طبیعی گفت: افراد می توانند در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی بروجرد با شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

او تاکید کرد: همچنین داوطلبان طبیعت دوست می توانند با مراجعه به سایت همیار طبیعت و یا با همراه داشتن مدارک شناسایی به اداره منابع طبیعی مراجعه و به عنوان همیار طبیعت ثبت نام کنند و به صورت افتخاری در امر اطفای حریق همکاری کنند.

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close