لرستان

۴۷ درصد مخازن سدهای لرستان پر است

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۴۷ درصد مخازن سدهای استان پر است.

داریوش حسن‌نژاد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در محل استانداری لرستان برگزار شد با بیان اینکه متوسط بارش استان از ابتدای مهرماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ بر اساس آمار سازمان هواشناسی برابر ۵۲۶ میلیمتر بوده است، افزود: این میزان بارش نسبت به سال آبی گذشته که ۵۱۴ میلی‌متر بوده دو درصد افزایش و نسبت به متوسط دوره آماری که ۵۸۳ میلی‌متر بوده حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

او در خصوص وضعیت روان‌آب در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بر اساس ایستگاه‌های هیدرومتری استان، اضافه کرد: متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های لرستان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت ماه طول دوره آماری حدود ۴۶ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته حدود ۰.۶ متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود ۶ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: حجم افزایش در حوضه کرخه در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته ۳۵.۵۵ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

حسن نژاد بیان کرد: در این مدت و در حوزه کرخه  افزایش سطح آب و مخزن مربوط به دشت‌های کوهدشت و الشتر با ۱.۷ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن به ترتیب حدود ۹.۳ و ۱۰.۸ میلیون متر مکعب بوده است.

او حجم افت در حوضه کارون بزرگ را ۳۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: کمترین حجم بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در محدوده ازنا_ الیگودرز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: بیشترین تغییرات افت در حوضه کارون بزرگ مربوط به دشت ازنا -الیگودرز با ۱.۴ متر افت سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۸.۵ میلیون متر مکعب در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته بوده است .

حسن‌نژاد یادآور شد: همچنین در مجموع ۴۷ درصد مخازن سدهای لرستان پر است و حجم آب موجود در آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۱۶ خرداد ماه یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close