لرستانویژه ها

تکمیل پروژه راه آهن دورود-خرم‌‌آباد ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

روزهای بروجرد- سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان گفت: اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است و در صورت تخصیص پروژه طی ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

گودرز بابا عباسی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد – اندیمشک با طولی حدود ۳۳۳ کیلومتر در دو قطعه دورود خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر و خرم‌آباد اندیمشک به طول ۲۱۹ کیلومتر باهدف توسعه اقتصادی و اتصال مرکز استان لرستان به راه‌آهن سراسری جنوب شمال و همچنین به مرز روسیه و کشورهای قفقاز طراحی و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) آغاز شده است، اظهار کرد: پروژه با وجود مسائل و مشکلات فراوان از جمله کمبود منابع مالی و معارضین کشاورزی و دولتی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

 

او بیان کرد: این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ وزارت راه و شهرسازی به دلیل عبور از کوه‌های زاگرس یکی از دشوارترین پروژه‌های اجرایی محسوب می‌شود.سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان گفت: پیشرفت فیزیکی کلی پروژه راه‌آهن دورود -خرم‌آباد در بخش زیر سازی تاکنون ۵۱ درصد است.بابا عباسی اعتبار هزینه شده برای پروژه را تاکنون ۸۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اعتبار موردنیاز برای تکمیل این قطعه حدود یازده هزار میلیارد تومان است که در صورت تخصیص این مبلغ این پروژه طی ۳ سال آینده قابلیت بهره‌برداری را دارد.

 

او بیان کرد: علاوه بر دشواری‌های اجرایی پروژه یکی دیگر از مشکلات فعلی رفع معارض و تملک اراضی موردنیاز پروژه در طول مسیر است که تاکنون بخش عمده آن انجام شده است و در حال حاضر ۲۳ کیلومتر از محدوده شهرستان دورود و ۵۴ کیلومتر در طول مسیر در دستور کار قراردارد.

 

سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان گفت: با وجود پیشرفت مناسب و روند پر شتاب اجرایی پروژه در سال ۱۴۰۲ به دلیل عدم تخصیص به‌موقع و مناسب؛ پروژه در انتهای سال ۴۰۲ موقتاً متوقف شد که با پیگیری‌های مقامات استانی و وزارت راه و شهرسازی و تزریق منابع مالی متناسب با پیشرفت پروژه مجدداً فعال شد.
بابا عباسی با اشاره به اینکه مقرر شد تا پایان سال مالی جاری پیمانکار نسبت به تکمیل محور از کیلومتر ۶۸ تا ۱۱۴ یعنی ورودی ایستگاه حسن‌آباد کمالوند اقدام کند‌، گفت: برای تحقق این امر قرارگاه نیازمند افزایش نیروی انسانی متناسب با حجم پروژه معادل ۱۷۰۰ نفر و ۴۲۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات مختلف راه شکافی و حفاری و حمل است.

 

به گفته سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لرستان در حال حاضر ۵۰۰ نفر و ۲۹۰ دستگاه ماشین‌آلات در ۲۸ جبهه کاری در پروژه فعال است.
بابا عباسی با اشاره به اینکه در ورودی ایستگاه حسن‌آباد کمالوند دو دستگاه تونل به طول ۷۵۲۰ متر و ۱۲ دستگاه پل بزرگ و متوسط و راه شکافی و زیر سازی به طول ۳۸/۵ کیلومتر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مهم در سال جاری مالی به‌عنوان یک رکورد در بخش ریلی کشور محسوب می‌شود.

 

به گفته او به‌ موازات این بخش از پروژه در طول محور نیز آزادسازی ۲۳ کیلومتر زمین های محدوده شهرستان دورود و ۵۴ کیلومتر در سایر نقاط محور در دستور کار و اولویت کاری شرکت ساخت قرار دارد که در صورت تخصیص به‌موقع کل محور جهت انجام عملیات بدون معارض در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close