اخبار بروجردویژه ها
ضرورت مشق شعار “بروجرد را مقصد گردشگری میکنیم” / به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
کلثوم دلیران- وجود ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی و مذهبی منسجم و درهم تنیده در مرکز شهر بروجرد، افزون بر ۲۰۰ بنای تاریخی شامل خانه، حمام ها، بازار، مسجد، باغ ها و عمارت در این شهرستان، ثبت حدود ۲۵ خانه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور و سابقه بیش از یک هزار و ۳۰۰ ساله یکی از مراکز اصلی شهرنشینی و سکونتگاهی در شمال لرستان، بروجرد را به مقصد گردشگران تبدیل کرده است. با توجه به پتانسیل های مذکور می طلبد مسئولان و متولیان امر شعار”بروجرد را مقصد گردشگری می کنیم” را سرلوحه کار خود قرار داده و در به اجرا درآمدن آن به نحو مطلوب تلاشی مضاعف داشته باشند چرا که بقول سعدی شاعر: “به عمل کار برآید به سخندانی نیست”.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با اشاره افزایش ۳۰ درصدی مسافران نوروزی این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مجموع آمار بازدید گردشگران از جاذبههای مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری بروجرد در نوروز امسال را به ۱۰۸ هزار و ۹۵۸ نفر عنوان کرده است.
این افزایش درصد رشد جذب گردشگر در شهرستان بروجرد جای بسی خرسندی دارد اما تمام کار نیست. رنگ آمیزی در و دیوار شهر، نصب المان های جدید، افزایش ساعات بازدید از مراکز گردشگری و اقداماتی از این دست تنها بخشی از فراهم کردن بسترهای لازم جهت جذب گردشگر به بروجرد است. برای اجرایی شدن شعار “بروجرد را مقصد گردشگری می کنیم” صرفا با نصب چندین بنر و آویزان کردن آن سر درب اماکن تاریخی، بروجرد، مقصد گردشگران نمی شود.
و اما در نوروز با گردش در سطح بروجرد جای خالی خیلی از مولفه های گردشگری به واضح آشکار بود که برای توسعه گردشگری در بروجرد و جذب گردشگران و اجرای سند راهبردی به منظور ایجاد ۱۶ هزار اشتغال پایدار میتوان اقداماتی را در زمینههای مختلف انجام داد:
۱. تبلیغات و بازاریابی: ایجاد کمپینهای تبلیغاتی جذاب در سطح ملی و بینالمللی برای معرفی جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی بروجرد.
۲. بهبود زیرساختها: توسعه زیرساختهای گردشگری مانند هتلها، رستورانها، حمل و نقل عمومی و مسیرهای دسترسی به جاذبههای گردشگری.
۳. حفاظت از آثار تاریخی: مرمت و نگهداری صحیح از بناهای تاریخی و فرهنگی، که باعث جلب توجه گردشگران میشود.
۴. توسعه گردشگری روستایی: معرفی و رونق گردشگری روستایی و ارائه تجربههای محلی، مانند اقامت در روستاها و شرکت در فعالیتهای کشاورزی.
۵. برگزاری رویدادهای فرهنگی: برگزاری جشنوارهها، نمایشگاهها و رویدادهای فرهنگی و هنری برای جذب گردشگران.
۶. آموزش مردم محلی: آموزش افراد محلی درباره اهمیت گردشگری و نحوه ارائه خدمات به گردشگران.
۷. ایجاد مسیرهای گردشگری: طراحی و توسعه مسیرهای پیادهروی، دوچرخهسواری و طبیعتگردی در مناطق طبیعی و تاریخی بروجرد.
۸. توسعه تورهای گردشی: ارائه تورهای مختلف برای گردشگران، شامل تورهای تاریخی، فرهنگی و طبیعتگردی.
۹. حمایت از صنایع دستی: ترویج و حمایت از تولیدات صنایع دستی محلی و ایجاد بازارهای محلی برای فروش آنها.
۱۰. ایجاد مراکز اطلاعات گردشگری: تأسیس مراکز اطلاعاتی برای راهنمایی گردشگران و ارائه اطلاعات لازم درباره اماکن دیدنی.
یادمان باشد آموزش مهارت های ارتباطی در صنعت گردشگری هم بخشی از اقدامات لازم در راستای جذب گردشگر به بروجرد است که توصیه می کنم مدیران و کارکنان هتل ها، لیدرهای تورهای گردشگری، مدیران مراکز مهمان پذیر و مسافرخانه ها حتما دوره های آموزشی را یاد بگیرند.
این اقدامات میتوانند به توسعه گردشگری در بروجرد کمک کنند و جذابیت آن را برای گردشگران افزایش دهند.