اخبار بروجردلرستانویژه ها

نرخ رشد جمعیت در لرستان ۱.۵ درصد است

روزهای بروجرد– مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: نرخ رشد جمعیت در استان ۱.۵درصد است و کاهش جمعیت کنترل شده ولی برای رسیدن به رشد مطلوب ۲/۵ درصد فاصله زیاد است که همگان باید تلاش کنیم.

ایرنا: فریبا ولی پور در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت که در فرمانداری بروجرد برگزار شد، افزود: میزان طلاق، فاصله ۲ فرزند، ناباروی، ازدواج، سقط در شهرستان بروجرد رتبه خوبی ندارد، و اولین شهرستان پر بحرانی است که از دید وزارت کشور به عنوان شهرستان پایلوت شناخته شد و قرار شد سیاست‌های جمعیتی امسال با محوریت شهرستان بروجرد اجرا شود.

او بیان کرد: ناآگاهی از وظایف کار را سخت‌تر می‌کند، باید ذهن‌مان را به سمت و سوی واقعیت‌ها ببریم، مطالبات اقتصادی پررنگ است ولی همه چیز هم اقتصاد نیست، در برآوردی که صورت گرفته، در محلات برخوردار به سمت حیوان پروری می‌روند که هزینه‌های نگهداری حیوانات بسیار بالاست.

ولی‌پور با بیان اینکه در حوزه فرزندآوری اولین مشکل ما فرهنگی است، بیان کرد: امروزه بیشتر خانواده با یک یا ۲ فرزند قانع شدند و این موضوع با توجه به بحران جمعیت خطرناک است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان اضافه کرد: باید بحران جمعیت را جدی بگیریم این یک خطر جدی است، اگر روند رشد جمعیت به همین روال باشد در سال ۱۴۳۰ در قبال هر ۹ سالمند یک نیروی جوان وجود دارد.

او ادامه داد: در آینده بچه‌ها مفهوم خاله و عمه و دایی و عمو را درک نمی‌کنند، لذا توجه به موضوع جوانی جمعیت جدی است، در آمار سال گذشته ازدواج در شهرستان بروجرد که حدود بیش از ۲ هزار مورد بوده است، آمار قابل ملاحظه‌ای طلاق ثبت شده است.

ولی پور با اشاره به اینکه یک سوم از فضای تبلیغاتی شهرها باید در حوزه جمعیت باشند، گفت: هنوز هم شعارهای کاهش جمعیت بر در و دیوار شهر و روستا وجود دارد و نیاز است که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تبلیغات طرح جوانی جمعیت اقدام کنند.

او گفت: راه و شهرسازی واگذاری زمین‌های طرح جوانی جمعیت را تسریع کند، تا انگیزه خانواده‌ها برای فرزند آوری افزایش یابد. وی با اشاره با اینکه ۹۰ درصد سقط‌ها اختیاری است که نوعی قتل است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان افزود: مراکز نفس ایجاد شده تا خانوارهایی که قصد سقط دارند را شناسایی و تاکنون ۱۴۰ مورد سقط در لرستان شناسایی و منصرف شدند و هفت مورد از نوزادان این مرکز متولد شدند.

ولی پور با اشاره به اینکه بحران کاهش جمعیت در بروجرد وجود دارد، بیان کرد: شهرستان بروجرد پایلوت اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت در کشور انتخاب شده است.

فرماندار بروجرد گفت: ۳۰۰ هکتار زمین برای طرح جوانی جمعیت و احداث بیمارستان جدید ۵۰۰ تختخوابی در شهرستان پیشنهاد شده است.

مسلم مرادی با اشاره به اینکه هفت هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بروجرد در حال احداث است، بیان کرد: ۲۴۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن کمیته امداد و بهزیستی شهرستان آماده تحویل است.

او افزود: ۹۰‌ درصد تسهیلات طرح جوانی جمعیت در شهرستان بروجرد پرداخت شده است، افزایش جمعیت آنقدر مهم است که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری شده است.

فرماندار بروجرد ادامه داد: با توجه به اینکه تحریم هستیم ولی همچنان سازمان ملل پول کاهش جمعیت که چیزی حدود چهار میلیون دلار است را به ایران پرداخت می‌کند، کاهش جمعیت ابعادهای مختلف سیاسی، امنیتی و اجتماعی دارد.

مرادی یادآور شد: بروجرد اولین شهرستان لرستان بود که برای طرح جوانی جمعیت ۱۷۲ قطعه زمین به متقاضیان داده و ۱۰ هکتار دیگر آماده است که با رفع موانع حقوقی آن نیز به متقاضیان تحویل می شود.

فرماندار بروجرد گفت: شغل برای افراد محروم و مستضعف جامعه وجود دارد، یک کارخانه نیز در آستانه افتتاح است که برای نیروی کار ۲۰۰ نفر نیرو نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه برای تبلیغ و فرهنگ سازی در راستای افزایش جمعیت از ظرفیت همه ادارات و ارگان‌ها استفاده خواهد شد، گفت: شهرداری و دهیاری‌ها باید فضای تبلیغی داشته باشند، از ظرفیت خوب هنرمندان گرافیست در شهرستان برای اجرای طرح‌های جوانی جمعیت استفاده می شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close