اخبار جهان

اپیدمی زردها

دامنه اعتراضات جلیقه زردها به کشورهای هلند، بلژیک و لهستان نیز کشیده شد

روزهای بروجرد- در چهارمین هفته اعتراضات به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون و همزمان با سومین تظاهرات جلیقه زردها در پاریس، پلیس فرانسه بیش از ۵۰۰ نفر را بازداشت کرد.

شبکه فرانس‌انفو گزارش داد تا ساعت۱۱:۴۵ دقیقه به وقت محلی ۵۴۸ نفر بازداشت شده اند.یکی از خبرنگاران لوموند در توییتی گفته اکثر معترضان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و ظاهرا شمار آن‌ها به نسبت قبل کمتر است.دست‌کم ۱۲۷ مورد از بازداشت‌ها پیش از آغاز تظاهرات بوده است.پلیس شمار معترضان در خیابان شانزه‌لیزه در مرکز پاریس را ۱۵۰۰ نفر تخمین زده است.

معترضان پس از خواندن سرود ملی فرانسه شعار می‌دهند: مکرون، استعفا. ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه با حضور کوتاه در یک کنفرانس خبری گفت: ۲۱۱ نفر به بازداشتگاه منتقل شده اند.

فرمانداری پاریس اعلام کرد: بازداشت شدگان به سلاح سرد از جمله چوب بیسبال و توپ فلزی پتانک مجهز بودند.بیش از پنج هزار مامور پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان به خیابان‌های مرکزی پاریس اعزام شدند.مغازه‌های خیابان شانزه‌لیزه از شامگاه جمعه با سپرهای چوبی محصور شده اند.خیابان‌های منتهی به کاخ الیزه، اقامتگاه ریاست جمهوری با خودروهای زرهی و حضور صدها مامور پلیس مسدود شده است.

تظاهرکنندگان در ورودی یکی از این خیابان‌ها به شدت با پلیس درگیر شده اند.از واپسین ساعات شامگاه جمعه خودروهای زرهی ژاندارمری طاق نصرت در بخش شمالی خیابان شانزه لیزه را محاصره کرده اند.

به نظر می‌رسد با توجه به حضور گسترده و تغییر تاکتیک پلیس، تظاهرات امروز نسبت به هفته‌های گذشته کمتر خشونت بار بوده است.بیش از ۸۰ هزار مامور پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با تظاهرات جلیقه زردها بسیج شده اند.در صدها منطقه دیگر هم تظاهرات و بستن جاده‌ها در جریان است.

در استان اورین-رون-‌آلپ (به مرکزیت لیون) اتوبان اصلی A7 مسدود شده است. در منطقه پل-میسترال همین استان، بازداشت یکی از رهبران جلیقه زردها به درگیری شدید بین معترضان و پلیس منجر شده است.بسیاری از شاهراه‌های فرانسه در شمال و غرب این کشور مسدود است.

جرقه اعتراضات از کجا آغاز شد؟

ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان ۳۲ ساله شروع شد که در یکی از حومه های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازويیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. این درخواست اینترنتی لودوسکی تا ماه اکتبر ۲۰۱۸ توجه کسی را جلب نکرد تا اینکه در ماه ۲۲ اکتبر روزنامه لوپریزین گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.

پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.همزمان شماری از کاربران فیسبوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت. برخی شهروندان هم به صورت خودجوش گروه‌های محلی سازماندهی کردند. شماری از کشاورزان هم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از خودشان منتشر کردند و در آن از شرایط سختی زندگی‌شان گفتند .

کشیده شدن دامنه اعتراضات جلیقه زردها به کشورهای همجوار اروپایی

حالا به نظر می رسد ادامه این اعتراضات اروپا را در خواهد نوردید. در اولین مرحله دامنه اعتراضات تاکنون به کشورهای بلژیک و لهستان و هلند کشیده شده است.صدها معترض گروه موسوم به «جلیقه زردها» به طرح افزایش قیمت سوخت و وضعیت اقتصادی در بروکسل، پایتخت بلژیک حرکت به سوی نهادهای اتحادیه اروپا در این شهر را آغاز کردند.معترضانی که در مرکز این شهر گردهم آمده بودند به سوی منطقه شومان محل ساختمان شورا، کمیسیون و پارلمان اتحادیه اروپا تظاهرات كردند. درگیری هایی میان معترضان و پلیس بلژیک در نزدیکی شورای اروپا رخ داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۳۰۰ معترض در نزدیکی ساختمان‌های اصلی اتحادیه اروپا و در پی اعتراضات جنبش جلیقه زردها که پایگاه اصلی‌شان در فرانسه است، دست به تجمع زدند.تعدادی از اعتراضات در فرانسه به خشونت کشیده شد و راهپیمایی روز جمعه در بلژیک نیز با درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش همراه بود.معترضان پس از متفرق شدن توسط پلیس با استفاده از آب پر فشار، دو ون پلیس را آتش زدند.حدود ۶۰ تن نیز با چاقو، بمب‌های دودزاد یا کپسول‌های گاز اشک آور دستگیر شدند.

یان یامبون، وزیر کشور بلژیک گفت: این خشونت علیه پلیس بود که هر روز بهترین تلاش خود را برای حفاظت از مردم و جامعه به کار می‌بندد.تظاهرات در بروکسل حدود ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی آغاز شد و در خیابان‌های این شهر ادامه داشت.پلیس بروکسل در مرکز این شهر و منطقه شومان تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و در خیابان های منتهی به ساختمان نهادهای اتحادیه اروپا که دارای سیم خاردار هستند،کشیده است.همچنین ایستگاه متروی «پارک» و تونل «راجرز سنتر» بروکسل نیز بسته شد.

پلیس بروکسل در حوالی ایستگاه قطار این شهر و منطقه شومان، محل ساختمان نهادهای اتحادیه اروپا ۵۰ معترض را دستگیر کرد.

در ادامه نیز اعتراضات «جلیقه زردها» در حالی به هلند کشیده شد که معترضان در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند.به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به این راهپیمایی اعتراضی پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زدند.حدود ۲۰۰ معترض در مقابل ساختمان پارلمان در لاهه تجمع کردند.

همچنین در پی حضور پلیس، برخی از معترضان مسیرهای مقابل پارلمان را تخلیه کردند و به برخی دیگر نیز گفته شد باید از ساختمان دور شوند.

در جریان این اعتراضات، پلیس هلند چهار معترض جلیقه زرد را بازداشت کرد. لهستان نیز یکی دیگر از کشورهایی بود که دیروز شاهد درگیرهای پراکنده ای بود. حال باید منتظر ماند و دید آیا ادامه این اعتراضات به کشورهایی که زبان مشترک با مردمان فرانسه ندارند، هم خواهد کشید یا خیر.

قانون

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close