اخبار بروجردویژه ها

تار و پود نساجی بروجرد در گذر چالش‌های زمانه

علیرضا سلیمانی- نساجی بروجرد بعد از گذشت حدود چهار دهه فعالیت با چالش‌هایی روبرو شده که تار و پود این صنعت را درگیر حوادثی همچون، تعطیلی، کاهش تولید و تعدیل نیرو کرده است.

نساجی بروجرد

نساجی بروجرد بعد از گذشت حدود چهار دهه فعالیت با چالش‌هایی روبرو شده که تار و پود این صنعت را درگیر حوادثی همچون، تعطیلی، کاهش تولید و تعدیل نیرو کرده است. نساجی بروجرد در دهه ۶۰ به همت مهندس کرکی در بروجرد طراحی و ساخته شد، او همه تلاش خود را برای راه‌اندازی و تجهیز صنعت نساجی در بروجرد انجام داد، همه تجهیزات و دستگاه‌ها را از کشورهای اروپایی به بروجرد آورد و نساجی بروجرد را راه‌اندازی کرد، البته مهندس کرکی به عنوان مدیر عامل نساجی بروجرد کارخانجات نساجی بروجرد را هدایت می‌کرد و قسمت اعظم سهام آن مربوط به بانک ملی بود.

نساجی بروجرد در کمترین زمان به برند تولید انواع پارچه و نخ در کشور تبدیل شد و در همان سالهای اول راه اندازی، محصولات خود را به کشورهای بزرگ اروپایی صادر می‌کرد.

 در سال ۱۳۷۹ مهندس کرکی با هزاران آرزوی دست نیافته برای توسعه و پیشرفت نساجی بروجرد از سمت مدیرعاملی استعفا داد و نساجی وارد عرصه جدیدی شد. مهندس کرکی در سال‌های مدیریت خود مرکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی کرد، و قصد داشت تا با به روز رسانی ماشین آلات، صنعت نساجی بروجرد را پویا و زنده نگه دارد.

 مهندس کرکی در سال‌های مدیریت خود مجموعه ورزشی مدرن نساجی را با هدف تبدیل کردن آن به کمپ تیم‌های ملی و اضافه کردن سه مجموعه ورزشی دیگر احداث کرد و در همان سال‌ها مجموعه ورزشی نساجی بروجرد میزبان اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی بود، در سال‌های بعد نیز اولین مسابقات قویترین مردان ایران در مجموعه ورزشی نساجی بروجرد اجرا شد. سال‌های اوج نساجی بروجرد همان دوران مدیریت مهندس کرکی بود و نساجی بروجرد برند طلایی خود را در همان سال‌ها به دست آورد.

در سال ۱۳۸۸ اولین دوره اخراج کارگران در نساجی بروجرد رقم خورد و ۴۰۰ نفر از کارگران یعنی حدود نیمی از کارگران اخراج شدند، نساجی در آن سال‌ها در اوج اقتدار ورشکسته اعلام شد و در فرابورس ایران به بخش خصوصی واگذار شد.

نحوه واگذاری نساجی بروجرد در آن سال‌ها بارها مورد بحث قرار گرفت به طوری که بهرام بیرانوند نماینده مجلس در آن زمان طی نامه‌ای از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و بازرسی درخواست کرد که نحوه واگذاری نساجی بروجرد به بخش خصوصی  بررسی شود.

بعد از آن بخش خصوصی، با مدیریت مرحوم محسن مظاهری نساجی بروجرد را تحویل گرفت و در همان سال‌ها کارگران اخراج شده بازگشت به کار شدند و بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات ریسندگی به روز رسانی و شروع به کار و تولید کردند. حدود سه سال از مدیریت مرحوم محسن مظاهری نگذشته بود که وی به دیار باقی شتافت و بعد از او پسرانش به عنوان وراث مدیریت نساجی را برعهده گرفتند. نساجی بروجرد با مدیریت تقریبا گروهی بعد از فوت مرحوم محسن مظاهری اداره شد و تقریبا هر چند سال یکبار با چالش‌هایی روبرو شد و کمبود نقدینگی و سرمایه گردش بهانه‌ای برای تعطیلی خط تولید و اخراج کارگران بود. دولت نیز برای جلوگیری از تعطیلی نساجی بروجرد تسهیلات مختلفی به این واحد تزریق می‌کرد ولی متاسفانه مدیریت نساجی بروجرد با عدم پرداخت به موقع حقوق و‌مزایای کارگران و عدم پرداخت بهای برق و گاز و مالیات، روز به روز دچار چالش‌های فراوان می‌شد.

 مشکل اصلی نساجی بروجرد که آن را با چالش روبرو کرد نبود برنامه‌ریزی برای تولید و بازاریابی فروش است، تو‌لیدات نساجی بروجرد هنوز هم در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پارچه و نخ طرفداران فراوانی دارد.

سازمان بازرسی درآمدهای نساجی بروجرد را بررسی کند امام جمعه بروجرد گفت: سازمان بازرسی درآمدهای نساجی بروجرد را بررسی کند، نساجی بروجرد در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته ولی متاسفانه کارگران این کارخانه با عدم پرداخت حقوق و بیمه مواجه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی افزود: سازمان بازرسی درآمدهای نساجی بروجرد را بررسی کند، نساجی بروجرد در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته ولی متاسفانه کارگران این کارخانه با عدم پرداخت حقوق و بیمه مواجه هستند.

او اظهار داشت: کارخانه نساجی بروجرد در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۵۰ میلیارد تومان درآمد و در سال ۱۴۰۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، در این ۲ سال ۴۴۵ میلیارد تومان تسهیلات از دولت گرفتند، با توجه به درآمد بالا و تسهیلات پول‌ها کجا رفته‌اند، چرا حقوق کارگران را نمی‌دهید.

او بیان کرد: مدیران نساجی به بهانه سفر وزیر صمت به بروجرد یک حقوق واریز کردند، سازمان بازرسی بررسی کند این پول‌ها کجاست، نساجی مالیات و بیمه و پول برق و گاز هم که نمی‌دهند، بیمه کارگران نیز قطع شده و مشکلات درمانی دارند، از مسئولان دولتی تقاظ داریم که بررسی کنند.

مدیر کل بازرسی لرستان گفت: کارخانجات نساجی بروجرد به بخش خصوصی واگذار شده و بررسی چالش‌های آن به معاونت امور اقتصادی استانداری ارائه شده است. سعید رازانی افزود: معاونت امور اقتصادی استانداری لرستان مشکلات نساجی بروجرد را بررسی و به بازرسی لرستان اعلام خواهد کرد. او اظهار داشت: بررسی مشکلات توسط معاونت امور اقتصادی استانداری لرستان آغاز شده و نتیجه به بازرسی اعلام خواهد شد.

مدیر داخلی کارخانجات نساجی بروجرد گفت: مهمترین چالش نساجی بروجرد کمبود سرمایه در گردش بعد از اجرای طرح نوسازی و توسعه خطوط تولید می‌باشد.

احسان سربندی در گفت‌وگو با فارس افزود: از ابتدای خصوصی سازی تاکنون رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان برای به روز رسانی  تجهیزات و ماشین‌آلات و توسعه هزینه شده که عمده آن در واحدهای ریسندگی و رنگرزی و دوزندگی و فروشگاه‌ها انجام شد.

او اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ علی رغم وجود زیرساختهای لازم و شرایط بسیار مناسب اقتصادی برای نوسازی و توسعه و رفع گلوگاه‌های تولید متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و با فرسودگی خطوط تولید ادامه حیات مجموعه به مخاطره افتاد.

او بیان کرد: بعد از این دهه و ورود بخش خصوصی از سال ۱۳۹۰ و با اقدامات متعدد از جمله نوسازی و توسعه، وضعیت تولید از نظر کمی و کیفی بهبود یافته اما با توجه به افزایش تولید ۲ برابری نیاز به سرمایه در گردش برای حفظ تولید و اشتغال پایدار بیش از پیش احساس می‌شد.

 سربندی افزود: با توجه به اختصاص سرمایه‌ برای نوسازی ماشین آلات و توسعه در بخش‌های چاپ سه متر و دوزندگی و ایجاد فروشگاه‌ها برای عرضه مستقیم محصولات و هزینه‌های ناشی از راه اندازی و آموزش پرسنل بخش توسعه  و محقق نشدن بخشی از سرمایه در گردش پیش بینی شده برای توسعه و افزایش هزینه های تولید ، برای تامین مواد اولیه و هزینه‌های جاری و پرداختها با مشکلاتی از جمله توقفات تولید و کاهش سطح تولید و افزایش قیمت محصولات مواجه شده‌ایم که افت فروش فروشگاهی و محصولات دوزندگی  و فروش عمده پارچه چاپی را در چندماه اخیر شاهد هستیم.

او اظهار داشت: با توجه به پتانسیلهای موجود در این شرکت از نظر زیرساخت‌ها و ماشین آلات و از همه مهمتر نیروی انسانی ماهر و متعهد که در سالهای اخیر علی رغم تحریم‌های ظالمانه و ایام بیماری کرونا از عوامل ادامه حیات و اعتلای مجموعه گردیده‌اند و با استمرار  مساعدتها و حمایت‌ها در استان و شهرستان از این سرمایه و برند ملی و تسهیل و تعجیل در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به نساجی و سایر حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعا مشکل نساجی حل و فصل خواهد شد.

مدیر داخلی نساجی بروجرد گفت: تسهیلاتی که این مجموعه از سال ۱۳۹۳ تا‌کنون به مرور دریافت نموده جمعا بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده این تسهیلات با سررسید ۶ ماهه و با بالاترین سود بانکی و بدون تنفس بوده است و با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش توسعه‌ای و نوسازی که بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان می‌باشد کافی نیست.

او عنوان کرد : هم اکنون علی رغم همه مشکلات بیان شده این مجموعه همچنان با حدود ۱۶۰۰ نفر که حدود ۲ برابر زمان واگذاری به بخش خصوصی است در محل کارخانجات و فروشگاه‌ها مشغول به فعالیت است و به حول و قوه الهی و در سایه حمایت‌ها و برنامه ریزی و تلاش جمعی همکاران با برون رفت از وضعیت موجود، امیدواریم بتوانیم از حداکثر ظرفیت و پتانسیل‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر استفاده نموده و شاهد  اشتغال پایدار و اعتلای این برند استان و شهرستان بیش از پیش باشیم.

در تماس تلفنی با روسای ادارت امور مالیاتی بروجرد مشخص شد نساجی بروجرد حدود ۱۲۷ میلیارد تومان مالیات بدهکار است، که این بدهی که بیشتر آن مربوط به ارزش افزوده است از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ می باشد.

رئیس امور برق بروجرد نیز گفت: نساجی بروجرد حدود ۱۸/۵ میلیارد تومان پول برق بدهکار است که این بدهی مربوط به ۱۰ سال است.

 رئیس اداره گاز بروجرد نیز گفت: نساجی بروجرد مبلغ ۱۹ میلیارد تومان پول گاز بدهکار است که این بدهی در طول ۱۰ سال گذشته به این رقم رسیده است.

رونق تولید و اشتغال در کارخانجات نساجی بروجرد مطالبه مردم و مسئولان شهرستان بروجرد است، کارگران این کارخانه همواره با مشکلات معوقات حفوق و مزایا و بیمه روبرو هستند و از مسئولان درخواست دارند تا با جدیت مشکلات نساجی بروجرد را بررسی و حل و فصل کنند.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close