اخبار بروجرد

خدایا عاقبت محمود گردان!

محمد رستمی- استاد محمود سالمی، از آخرین دبیران نسل طلایی آموزش و پرورش شهرستان بروجرد، با مرگی دور از انتظار، جامعه فرهنگی شهرمان را سوگوار ساخت. این نسل که خود تعلیم دیده و تربیت یافته بزرگانی تکرار نشدنی مانند عبدالحسین زرین کوب و عبدالمحمد آیتی عیسی فرخ منش و حجتی و امثال آنها بودند، آموزش و پرورش و بلکه فرهنگ بروجرد را به اوجی بی مانند بی تکرار رساندند.

اوجی که سال هاست به حضیض مبدل شده است و بعید است دیگر از این خاکستر، ققنوسی برخیزد. ثمره دانش، خلاقیت،انضباط و وجدان کاری و اخلاقی این دو نسل از آموزگاران و دبیران، خود را در سال های ۶۳ تا تقریبا ۸۳ نشان داد.

قبولی های حیرت انگیز فرزندان این شهر در بهترین رشته های تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ، به رغم شرایط جنگی و بمباران های زمان جنگ و محرومیت های همیشگی این شهر مظلوم از داشتن امکانات و زیر ساخت ها و بنیادهای مالی و اقتصادی و آموزشی، تنها بروز و جلوه ظاهری و بیرونی تلاش های این دو نسل طلایی فرهنگیان این شهر بود.

اثر ماندگارتر و درونی تر کار آنها، تربیت نسلی عموماً اخلاقی، تلاشگر، خوش فکر، متعهد به منافع ملی، آگاه به مسائل روز، و موثر در سطح کشور و حتی در مواردی در سطح منطقه و جهان است که علاوه بر استعداد و تلاش های پیگر خودشان، به وضوح تاثیر این دو نسل از آموزگاران و دبیران در آنها بسیار مشخص است. با ضعیف شدن بنیان های آموزشی و فرهنگی این شهر، دیگر سال هاست که این باغ خشکیده است و گل ها و درخت های پر ثمر آن به معدود گل ها و درخت هایی محدود شده است که ابر رحمتی از آسمان بر آنها نمی بارد و ریشه اشان در حال خشکیدن است.

مرحوم محمود سالمی، مانند بسیاری از دبیران این نسل، دبیر شیمی خوش نام و نیک نفس و پاک نیتی بودند که بدون تظاهر و بدون ادعا و سر و صدا، دلسوزانه و خالصانه سال های بسیاری، تمام هنر معلمی و استعدادها و ظرفیت های جسمی، فکری و روحی روانی خود را صرف تربیت فرزندان و دانش آموزان این شهر و بیدار کردن انگیزه ها و استعداد های آنها و تاباندن نور به مسیر تاریک و پر پیچ و خم زندگی این دختران و پسران ایران و زادگاهش بروجرد کرد.

او و نسل او اگر چه قدر ندیدند و بر صدر ننشستند اما پاداش خود را در بالیدن هزاران نهال برومندی می بینند که در سراسر ایران و جهان پراگنده اند و هر یک به سهم خود به درختی سایه گستر بدل شده اند.

مرحوم محمود سالمی واقعا مانند نام اشان سالم زیسته و زندگی و زیست اشان اشان، محمود و خجسته و مبارک برای عزیزان و دانش آموزانش بود.

این غم را به همسر محترم اشان سرکار خانم معصومه باستان که خود از پیشکسوتان ورزش والیبال بانوان در این شهر بوده و مانند همسر از دست رفته اشان، پرورش دهنده جسم و روح صدها دختر و بانوی ورزشکار و سوق دادن آنها به سمت یک زندگی سالم و اخلاقی هستند و همچنین دو فرزند برومندشان جناب آقای سینا سالمی و سرکار خانم ثمین سالمی که آن دو نیز افرادی توانمند و موثر در کشور خودشان و کشور آلمان می باشند صمیمانه تسلیت گفته و امیدوارم این غم سنگین با دیدن ثمرات گسترده زحمات و کار همسر و پدر گرامی اشان در میان جامعه، اندکی تسلی یابد.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close