اخبار بروجرد

سه خانه تاریخی بروجرد دارای کاربری موزه است

روزهای بروجرد– رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: سه خانه تاریخی بروجرد واقع در محله صوفیان و مجموعه تاریخی فرهنگی طباطبایی دارای کاربری موزه است.

کامران حسینی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: موزه‌ها نقش بسزایی در استحکام ریشه‌های ملی، مذهبی و تاریخی عموم مردم دارد، از این رو توسعه و گسترش این اماکن در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی با تدوین برنامه‌های موثر امکان پذیر است.

او افزود: مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به جامانده از تمدن‌ها می‌تواند علاوه بر تقویت هویت ملی و فرهنگی اعضای جامعه ضامن بقای فرهنگ ایرانی برای نسل‌های کنونی و آینده است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: بافت تاریخی بروجرد چهار محله قدیمی دارد که یکی از آنها محله صوفیان است و در این محله، مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی‌ها واقع شده و در این مجموعه بناهای تاریخی شامل مسجد، مقبره‌ها، حمام و مدرسه علمی تاریخی وجود دارد.

او افزود: مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی به عنوان بافت موزه در نظر گرفته شده و سه تا از خانه های تاریخی در این مجموعه دارای کاربری موزه هستند که شامل موزه تاریخی خانه افتخارالاسلام، موزه اسناد و کتب خطی و موزه مردم شناسی شهرداری است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد اضافه کرد: موزه تاریخی خانه افتخارالاسلام بیشتر از نظر فضاهای معماری و اشیایی که متعلق به خود این خانه تاریخی است، مورد توجه قرار دارد.

حسینی یادآور شد: خانه تاریخی بیرجندی نیز به عنوان مکان موزه اسناد و کتب خطی در نظر گرفته شده که در حال تجهیز است و آماده سازی این موزه به عنوان محلی برای اسناد و کتب تاریخی می‌تواند نقش موثری در جذب علاقه مندان مرتبط را داشته باشد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با اشاره به موزه حاج آقا کمال نبوی طباطبایی در مجموعه بافت تاریخی بروجرد یادآور شد: این موزه به عنوان موزه شهر متعلق به شهرداری است که قسمت‌های مختلف آن مربوط به مردم شناسی، لباس‌های محلی، اشیاء و ظروف است و در همین موزه اسناد و کتب خطی نیز نگهداری می‌شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close